Tog igen gårdagens missade träning med råge idag. Hämta upp Malin och Ella på vägen och så bar det av till Ulriksdal. Där träffa vi Tero och Sandra, vi skulle träna söksystem. Det går ut på att man lär hunden springa längst ut i rutan för att där göra ett framslag, springa förbi föraren och ut till nästa figge. Freddie fick börja och planen var att få honom riktigt trött så han så småningom lär sig att hushålla med sina krafter. Sandra och Tero figgade välidigt bra och Freddie gjorde bara fina slag hela tiden. Mot slutet hade farten dämpats och han orkade knappt kampa. Tero sa att ögonen rullade på Freddie och han såg helt borta ut. Jag fick inte slita lika hårt då både Ella och Bacardi ska ha godis. Alegro vill kampa men klarar inte så många slag ännu, han är inte året än och har mycket i sitt huvud. Nästa gång ska han få köra först så det inte luktar så mycket av andra hundar.

Efter fika kom nästa gäng för jaktträning, Märta, Sara, Anna, Viktor och Uffe. Märta hade en bra övning på lut för att få Freddie säkrare på linjetagen. Jag kände igen den från i somras och det funkade bra på Freddie. Man skickar honom och samtidigt som jag säger ut kastar en dåld kastare en markering i samma riktning. Efter det gjorde vi en övning i att få hunden att följa upp vittring och inte ge upp. Man gräver ner bollar i ett litet område och så skickar man från olika håll och ökar försiktigt avståndet. Mycket bra och till slut så blev alla hundar väldigt noggranna, det märktes stor skillnad. Det här ska jag fortsätta med hemma. Vi avsluta med samma som vi började med och nu var det skillnad i skicken. Nu ska jag ta det försiktigt och inte öka svårigheterna för snabbt. Mycket bra träning som verkligen var givande.

Niklas har varit på fotboll och Djurgården klarade sig kvar i allsvenskan så nu är kvällen räddad. I stugan var allt en enda röra. Värmemadrassenra var borta men annars vet jag inte. Vi har inget av värde där. Tråkigt är det i alla fall och man får en massa besvär.

