Här har det kursats igen. Min sökgrupp hade bjudit in deras gamla mentor till en fredagkväll med lydnad och en lördag med sök. Med vädret som var igår så lockade soffan mera en fredagkväll. Jag är ju sådan att just fredagar gillar jag att vara hemma och mysa men det är inte fel att få pallra sig iväg för lite duvning i fria följets ädla konst. Crille, som instruktören heter, var trevlig och gick bra att diskutera med. Vi hade lite olika åsikter ibland vilket ledde till intressanta diskusioner. Under dagens diskusion tror jag vi enades om att även klickertränare ”korrigerar” sina hundar och är bra på att ställa ”krav”, det är mycket en fråga om definition.

Igår fick var och en en kvarts lydnadsträning och jag valde fritt följ igen. Jag ville få ordning på våra högerhalter. Crille hade måga synpunkter och en del skäms jag för. Bl a kan jag bara inte hålla näbben när vi tränar men det är en typisk -lite-nervös-när-jag-ska-visa-upp-grej. Sen fick jag lite tips på hur jag ska jobba med stegen i svängarna och halterna och till sist ta ut stegen och gå på lite mer. Tänk att det alltid är en själv som gör fel, och jag som trodde det var hunde som skulle lära sig 😉 Det var ungefär samma slutsats för alla. Det ger väldigt mycket att titta på de andra och diskutera. Vi fick se rutan, frammåtsändande och mera fritt följ. Skoj.

Idag var det sök och vi började med att vi fick berätta om våra hundar. Crille kom med idér och synpunkter om hur vi tränat och vad vi kunde testa. Nu hade de andra redan tränat en helg för 2 veckor sedan så de hade inte lika mycket att diskutera som jag. Vi fick köra som nummer 3 och först fick jag visa med hela programmet, hitta, markera och visa. Freddie sprang rakt och fin men hade haft svårt med rullen som satt för högt upp. Sen när jag går ut så först tappar jag Freddies koppel och börjar sedan babbla med figgen. Samma sak nästa skick så efter det fick jag mig en uppsträckning. Först så ska jag vara tyst och figgen ska jobba. Vill Freddie lämna figgen så får dom jobba honom tillbaka. Jag ska skaffa ett längre påviskoppel med ryckdämpare och till sist så ska jag överge min ordning att koppla innan jag tar rullen. När jag gjorde så försvan tuggandet på rullen som ett trollslag. Nu struntar jag i att Freddie ska göra ingångar och så, jag tror inte det kommer bli några markeringsproblem. När vi fixade till det här och körde med lösa påvis där figgen fick belöna in Freddie till stigen gick det bättre. Vi testade tomslag också och jag belöna som vanligt Freddie med boll och sedan ville han inte gå ut igen. Så i fortsättningen ska vi belöna  direkt med ett skick och en figge på kort avstånd. Till sist måste jag lära mig gå långt frammåt på stigen så vi får in framslagen och fortsätta med systemträning där jag ser vad Freddie gör. Jag hoppas jag fått med alla tips jag fick idag. Är nöjd med kursen och kan tänka mig att gå för Crille igen.

