Det är lite trist nu för det är mörkt på mornarna när vi tar våran morgonpromenad. För mörkt för jaktträning så nu kör vi lydnad för hela slanten. Det är hektiskt på jobbet också och vår intelligenta ledning passar på att lägga in en heldag när man har som mest att göra. Tyvärr hinner jag inte träna något på lunchen heller, det blir bara hem, snabbrastning, kasta i sig mat och så in i nästa möte. Igår var det i alla fall Hundus idotus träning i Västberga. Det är skönt att veta att man har 4 timmar på sig att både träna, diskutera eller bara prata lite hund.

Det var tur att jag hade min veckoplanering i bakhuvudet och att vi kör teman på träningarna för jag hade inte planerat ett dugg. Vi började med att diskutera dagens moment som är sitt. Först tyckte flera att det var väl inget speciellt med sitt och det kan väl alla hundar. Men när man börjar prata så är det inte helt enkelt. T ex så kom jag på att Freddie inte kunde sitt när jag sa det på några meters avstånd. Sen kan det vara uppsittet i fjärren eller sitt från stå som ska vara på ett speciellt sätt. Ja jag tror alla fick saker att träna på. Jag testade sitt från ligg utan att hoppa upp eller röra baktassarna. Sen testa jag sitt från avstånd i leken, alltså att jag lekte, sprang ifrån Freddie och sa sitt, satte han sig på stället fick han ”ta-den”, leksaken alltså. Vi kör i 20 min pass halva gänget åt gången och hundarna hinner bli rejält trötta i skallen. Jag varvar mycket med burlekar så Freddie får pausa. Vi tränade sitt i halter som vi har svårt med och som är något vi måste lägga mycket krut på. Fick hjälp med framförgåendet av Fran och Anders, det är alltid bra med kritiska blickar. Avslutningsvis påbörjade jag shajping av bakängesåttan. Det är meningen att Freddie ska gå i en åtta runt mina ben. Skönt att göra något som inte behöver bli så precist. Jag började med att ställa mig bredbent över Freddies bakdel och klicka för minsta tendens till bakåttänkt. Det tog inte många repititioner innan han fatta vad han skulle göra. Nästa steg är att jag vill att han ska söka upp positionen själv och han visar redan att han kan snurra sig rätt men baken hamnar oftast vid sidan om mig. Inspiration har jag fått av Anna.

Det är bra med de här träningarna men jag tycker utrymmet begränsar. Jag skulle vilja kunna köra rutan, hopp och framförgående t ex. Även fotgåendet blir begränsat på den lilla ytan. Nu brukar inte alla orka träna till slutet så då kan man passa på när de andra fikar. Jag körde framförgåendet tvärs över hela lokalen t ex.

Imorgon ska jag hämta julgrisen på Husa gård och passar på att hälsa på Eva och Kasper när jag ändå är i krokarna.

Till sist skänker jag i dagarna en tanke till Jill och Peter som förlorat en älskad vän.

