Tack och lov för att jag kommit med i en träningsgrupp som hyr lokal på vinter. Igår höll man på att frysa näsan av sig bara av att gå till och från bilen. Börjar bli tröttsamt med den här kylan men samtidigt är det bra för Sabinas sår som håller sig rent och fint. Slask hade varit förödande. Tråkigt är att hon måste gå i koppel när hon älskar att tumla runt i snön. En vecka kvar nu. Uptäckte till min förfäran att jag anmält mig till träningstävling på SSBK som är om en dryg vecka. Tänk att man alltid tycker man har oändligt med tid när man anmäler sig och sedan står man där och har knappt tränat alls en vecka innan. Så igår på träningen fick det bli lite tävlingsträning och sedan slipa på de moment som inte är klara. Det var perfekt att träna linförighet i början av passet bland lekande hundar, löptikar och andra störningar. Freddie gick bra, släppte fokus några gånger men inte position. Efter det träna vi ställandet i framförgåendet. Jag krånglade till det genom att låta Freddie gå mot en skål. Det gick inte alls. Efter diskusion med Aase kom vi fram till att backa i träningen. Typiskt mig att överskatta hunden och inte friska upp minnen innan jag börjar träna. När vi tränat stadga i att stå med fokus framåt gick det bättre och utan skål dessutom. Vi kommer inte få det klart till tävlingen men är en god bit påväg i alla fall.

Ute på promenaderna blir det ingen lydnadsträning, det är för kallt att ta av vantarna och för att låta en hund vänta på tur, dom måste vara i rörelse. Freddie får träna dirigering istället och det behövs också. En del fotgående blir det också, jaktfot alltså. Det kan man aldrig träna för lite. Synd att det är så tråkigt bara. I helgen ska jag assistera Eva B på en retriverlydnadskurs, kanske kan få lite nya idéer då.

Jag har fått hjälp med hundarna, Malin kommer passa dom några dagar i veckan. Det är guld värt och jag vet att dom kommer få det toppen där. Nu ska bara Sabina bli återställd så ska vi testköra. Den här veckan fuskar jag och fortsätter jobba hemma halvdagar. Det är ingen på jobbet i alla fall.

