I helgen har jag fått förmånen att hjälpa till när Eva B hållit jaktlydnadskurs. Med kylan som varit uppskattar man verkligen möjligheten att vara innomhus. Hundarna som var med på kursen var jättetrevliga och hade lite olika personligheter vilket gjorde att vi fick se olika varianter på inlärning. Första dagen ägnades åt följsamhet, fotgående och inkallning. Jag gillar verkligen Evas tänk och känner mig inspirerad att träna saker som fallit lite i glömska. Fick bra tips av Eva hur jag ska få fram skall på Freddie vilket jag genast testade när jag kom hem och visst fick jag fram ett litet ljud. Återkommer när jag nått resultat med hur jag burit mig åt.

På kvällen hade vi goda vänner på besök. Tyckte jag var smart att bjuda in en småbarnsfamilj men de var uthålligare än jag. Mysigt i alla fall att träffa dom. Men i morse var det trögt att gå upp. Inte lika kallt ute, -9, rena värmeböljan och hundarna kunde vara ute utan att få köldkramp. Dom var lite trötta efter att ha ägnat en hel kväll åt att tigga chips. Tur det för det har inte blivit mycket aktivitet för dem av mig.

Idag var det signaler, tecken och apportering. Dessutom den så viktiga träningstekniken. Man får så mycket bättre resultat om man planerar sitt träningspass ordentligt och tänker igenom vad man vill ha ut av passet.

Zakk har full koll på matte

Gulle-Gullan

Jag har fått ny inspiration för jaktträningen och det var precis vad jag behövde. Men veckan som kommer måste det bli lydnaden som prioriteras om vi ska tävla på söndag. Så nästa veckas plan blir tävlingsträning, köra igenom momenten och se om jag kan få lite fason på framförgåendet.

