Idag har det varit mycket. Började med att vi hade avslutning på vardagslydnadskursen från i höstas med att alla som ville fick göra allmänlydnadspasset. Jag gjorde en tankevurpa med klockan och blev lite sen. Alla var fantastiskt duktiga och flera skulle gå fortsättningen. Den kommer tyvärr inte jag vara med på då jag ska hjälpa till på en valpkurs istället. När vi var klara kom Anna, Andra och Tero för lite sökträning. För Kvatro som är ny på söket gick det strålande. Han fattade blixsnabbt att det lönade sig att springa till nästa figge när belöningen tog slut. Även att han skulle springa via Anna för att hitta snabbt. Där ser man att det lönar sig med grundfärdigheter.

Allegro i full språng

Allegro var också duktig  och blir säkrare och uthålligare för varje gång. Bacardi såg jag inte men han hade varit lite vimsig och ofokuserad. Vi körde på skyddsplanen efteråt och då gick det jättebra. Freddie han var klockren när Anna var figge men har fått någon hang-up med Tero. Förra gångerna ville han inte ta rullen, idag avståndsmarkerade han 3 meter från stigen 2 ggr när han skulle ut på Teros sida. Sen näst sista påviset sprang han helt åt fel håll. Sista skicket låg Tero i lådan och det blev svårt men tillsist löste Freddie det och fick ett bra påvis. Skönt att sluta bra. Vi ska köra på Tero tills det funkar som det ska. Jag är envis.

Innan jag åkte hem så körde jag igenom lydnaden inför prova-på tävlingen i morgon. Tur det för Freddie var såklart helfokuserad på apporten jag la vid sidan. Det gjorde att han satte sig på läggandet och fotgåendet blev lite okoncentrerat. Efter apporteringen förstod inte Freddie ordet hopp utan hade helt låst sig på apporten. Vi fick köra lite från början så gick det bra tillslut. Men jag kör som Kjell Bergqvist sa ikväll på tv, ”jag kör på ambition och skitsamma”. Man är noga att förbereda men sedan när man kör ska man slappna av och inte försöka anstränga sig för mycket för då blir det bara fel. Tycker jag var bra.

Det är EFIT idag och jag lägger upp bilderna imorgon.

