Igår var äntligen temperaturen dräglig för lite träning med klickerforumgruppen i Älvsjögaraget. Tyvärr innebär den högre temperaturen ett riktigt smutsigt och blött garage, jag tycker nog det är bättre att vara på en plogad plan istället. Både jag och Freddie var smutsiga från topp till tå när vi kom hem så kläderna fick åka in i tvättmaskinen och Freddie i duschen. Vi var riktigt många och det var skoj att träffa Johanna igen, utan Millie tyvärr som låg hemma i konvalecens. Att vi var många var perfekt för den störningsträning jag planerat. Jag fick både publik, dommare och TL när vi skulle träna inmarsch på plan. Freddie var lite tittig men var ändå med. Jag valde att belöna fast jag inte var helt nöjd, jag hoppas att han genom positiv förväntan på belöning ska bli mer uppmärksam på mig och släppa störningarna. Vi får se om planen håller. Efter det blev vi kommenderade i linförighet och läggande bland alla störningar.

Kvattro fick börja med markeringsträning och jag vara skålvakt. Tur det för Kvattro hade egna idéer om vad som skulle belönas, gullehunden. För att få lite mer fart bytte vi till att han fick leka med mig och det hjälpte. Kvattro har blivit så härlig i kampen och nu släpper han minsan inte i första taget. Anna har jobbat jättebra med leken. Ella fick träna ställandet i inkallning med ställande. Det är ett lite klurigt moment men jag tror dom fick till det bra och något att jobba med.

Efter att Sabina fått komma ut och mingla en stund hjälpte Anna mig med budföringen. Freddie var jätteduktig med snygga ingångar och klarade av att bli klappad på. Här är det bara att fortsätta sträcka avståndet och lägga in störningar på vägen. Jag avslutade med några framförgåendeövningar. Dels att stå och titta framåt fast jag hoppar och viftar bakom, det var inga problem, sen längde jag sträckan Freddie ska gå innan belöning. Det här tycker jag är svårt, jag gör så nu att jag räknar tid istället för steg eller antal meter, det är lättast att hålla i huvudet. Måste också tänka på att inte hålla på för länge, det är rolig träning och lätt att bara köra på. Till sist avslutade vi med platsliggning där jag gick och gömde mig för första gången. Gick bra och jag tycker jag kan börja vänja Freddie med det redan nu. Som avslutning fick hundarna busa i snön för att bli av med lite smuts och så skulle Sabina, Freddie och Ella bekanta sig med varandra då Malin ska hjälpa mig med hundarna när jag jobbar. Det kommer säkert gå bra. Jag är jätteglad för detta och vet att hundarna kommer vara i goda händer.

