Gick upp i morse glad att äntligen få träna sök. Det kändes lite kyligt ute men tänkte inte närmare på det utan satte i värmarkabeln på bilen och började fixa med kaffet. Slängde en blick på termometern och hajade till, det var 19 både ute och inne med skillnaden att det stod ett  minus framför på utetemperaturen. Det är påtok för kallt för en hund som kör för fullt. Det blir omöjligt att värma upp så det var bara att skicka sms till alla och ställa in. Som tur var hade jag ett ess i bakfickan och kunde hänga med på min andra sökgrupps innomhusträning i Riksten. Så det var bara att ställa om sig till lydnad istället. Lokalen var bra med gott om utrymme för lite yvigare moment. Jag började som vanligt med ingång på plan, bara att passa på när man är på nytt ställe. Dessutom hade det ställts ut koner på plan som fick vara störning. Det gick riktigt bra idag och jag var nöjd med Freddies fokus. Efter det har vi tränat det mesta.

  • Hopp med apport, hoppa trots att man sitter snett.
  • Tung apport för första gången, inga problem mer än att Freddie tyckte den var buskul ochville inte gärna släppa den ifrån sig.
  • Fot, långa raksträckor, svängar, störning, sitta med fokus, inte skutta upp när jag säger fot.
  • Framåtsändande stimuluskontroll, längre sträckor.
  • Kryp, fortsätter locka.
  • Läggande under gång, inte sätta sig upp innan kommando.
  • Kampa trots att jag tar fram boll ur fickan.
  • Platsliggning i 3 min. Jag har börjat gömma mig och sedan gå fram direkt.
  • Framförmappen, ingång, ligg, sitt, stå.

Det här var mycket men vi kör inget mer än 2-3 min, sen är det paus och nytt moment. Hade inte heller någon direkt plan eftersom det kom hastigt på men jag har redan gjort planer för momenten i stort och det hade jag nytta av. Sen blir det mycket att man kommer på saker medans man tränar, aha, det där måste vi träna extra på. Freddie är i alla fall underbar att träna med, alltid med, glad i belöningarna, springer inte fram till andra hundar och älskar att jobba.

Imorgon hoppas jag det är varmare så vi kan köra lite sök också.

