Niklas, jag och hundarna har varit på landet i helgen och röjt för utflytt ur stugan. Vi är sådana där personer som tar ut allt gammalt avlagt hemmifrån till stugan. Nu ska vi flytta till en fullt möblerad och utrustad stuga så det finns inte heller så mycket utrymme för mer prylar. Vi har fått mycket gjort i alla fall och jag hann med att besiktiga bilen på lördagen och för första gången gick den igenom helt utan anmärkning. Så skönt. På em tog jag hundarna till sjön för att träna lite vattendirigering med Freddie. La ut tre apporter på ena sidan medan Freddie satt i bilen. Han såg att vi (Sabina och jag) var i området men inte vad vi gjorde. När jag tog ut honom gick jag och la ett sök som Freddie skulle få ta efter dirigeringen. Jag är så himla nöjd med Freddies arbete, han var lätt att styra och till och med när han fick vind på 2:an så lät han sig styras till den jag avsåt att Freddie skulle hämta. Den sista var svår, förbi en udde där han hämtat 2:an och ganska lång. Inte den snyggaste dirigeringen och jag fick tycka på ganska bra men till slut hitta Freddie den med. Söket gick också strålande och allt kom in. Avsluta med att en kasta dubbelmarkering över en forsande bäck för att träna in ”över”.

Idag var Freddie ute på egna äventyr i skogen och kom tillbaka både blöt och stinkande. Han som aldrig brukar rulla sig i skit hade nu gjort det. Fy! Sabina ville inte vara sämre så hon gick iväg och gjorde det samma. Det blev skrubbning under vattenpumpen i iskallt vatten. Hann med lite träning också. Dubbelmarkering över krondike fyllt med vatten in i grantätning. Inte helt lätt. Sen sök på hygget som inte heller var så lätt. Freddie jobbade bra och var ute länge och väl på sista apporten utan att ge upp. I belöning fick Freddie en dirigering som han sett läggas ut. Jag är riktigt nöjd med Freddies form om vi nu kommer med på jaktprov. Sen har vi det där med att gå fot och hålla tyst. Vi har tränat en del på det med under och mellan momenten.

