Igår var det äntligen dags för sökträning med Anna, Malin, Sandra och Tero. Det var spännande att se hur hundarna skulle jobba efter det långa uppehållet. Vi var vid Ullriksdal som är ett välkänt område och jag tycker alla hundar var fantastiskt duktiga och kom ihåg bra. Alla tycker söket är roligt och det är full fart, vissa fick glädjefnatt och glömde bort sig lite men för min del tycker jag det är positivt. Jag hade gjort ett körschema för Freddies del som faktiskt funkade att följa på pricken. Jag vill nu fram till tävling fokusera på detaljerna och uthållighet och system är inte lika viktigt. Så först fick Freddie 2 slag med sittande figgar, 2 slag med liggande lite mer gömda som uppvärmning. Efter det fick Anna lägga sig på halva sträckan men Freddie fick ingen belöning vid påviset utan jag kopplade loss och bad honom följa med mig med Anna bakom och så transporterade vi oss till stigen. Där skickade jag genast på Tero som låg 10 m på andra sidan där det blev direktbelöning. Nu tyckte Freddie det var lite konstigt och sprang först fram till Anna på stigen men sedan blev det jackpot. Bra att stämma av för så här blir det ju på tävling och då gäller det att hunden vill gå ut på nästa slag. Nu har jag läst på lite i sökboken också och vet lite mer hur jagska träna detta. Vi var effektiva och klara på 2 timmar och hann alltså med alla hundar innan det blev mörkt, perfekt.

Idag får de trötta hundarna vara med Malin och Ella. Freddie fick lite lydnadsträning i morse med ett långt framförgåeende och ett läggande under gång som funkade på första försöket. Ikväll är det instruktörsfika på klubben och då ska jag passa på att träna lite på hoppet med Freddie.

