Igår fyllde jag år och firade dagen med att träna hund såklart. Märta hade fixat ett träningsjaktprov åt oss och med var även Åsa E och Märtas granne Carina. Vi fick låna mark av Jenny men det höga vattenståndet gjorde att vi inte kunde utnyttja den som planerat. Men det blev ett bra ”prov i alla fall. Freddie jobbade bra men fotgåendet var bedrövling. Det märktes att det var längesedan vi tränade i grupp, med vilt och skott. Lite ljud kom det också när parhunden Mocca jobbade. Efteråt bjöd Märta på födelsedagsmuffins och hundarna fick goda kex.

När jag kom hem hade Vanessa kommit och senare kom Christoffer. Så mysigt att ha barnen/ungdomarna samlade och vi hade en mysig kväll. Idag har jag hjälpt till med att döma på Huddinge hundungdoms KM. Det gick bra med många duktiga hundar och förare. Anna hjälpte till med att skriva och ha synpunkter 😉 på min poängsättning. Planen var att vi sedan skulle träna sök men prisutdelningen drog ut på tiden så vi passade på att grilla korv undertiden. Det var nog lika bra för magen skrek av hunger efter att ha stått och frusit på den blåsiga planen.

Till slut gick vi bort mot sökskogen. Freddie fick börja och första skicket ville jag ha direktbelöning efter att Freddie gått fot fram till startpunkten. Sen varvade vi vanliga påvisslag med slag där vi även transporterade figgen till stigen och jag belöna med boll bakåt. Det gick bra tills Freddie tappade ner bollen i en lerpöl och den försvann. Han var hursomhelt jätteduktig med fina framslag och ett bra arbete i den nya och lite knepiga terrängen. De andra hundarna var också duktiga och jobbade bra även dom. Det är så kul att se framstegen.

Imorgon är det tidigt uppgång då jag ska vara spårläggare på elitspåret SSBK arrangerar. Hoppas det inte regnar.

