Tjoho, vi blev upplflyttade till lägre sök i lördags!

Men vi tar det från början. Helgen har tillbringats på landen, onsdag – fredag på Oxhagsstugan som vi röjt ut och städat ur så det ska vara i ordning tills Anna med familj flyttar in. Till hjälp hade vi ett släp vi lånat av Jill & Peter, det var guld värt och vi hade inte klarat oss utan. Tack snälla ni. På lördagen smet jag iväg och lämnade grabbarna ensamma med stöket för att tävla i appellsök i Eskilstuna. Körde så klart fel och kom försent till samlingen. Det gjorde nu inte så mycket för jag var ensam i min klass och skulle köra efter rapporthundarna. Jag hann gå en runda med Freddie och dricka kaffe så när det var dags kände jag mig rätt lugn. Freddie var däremot på g och hade lite svårt med att gå vid sidan fram till rutan. Själva söket gick fort men kunde gått åt skogen pga mig. Freddie sprang inte ända ut i hörnet som jag ville tuan vek av framåt i rutan. Jag tog in honom flera gånger och skickade om, så korkat. Gav upp och skicka åt andra hållet och nu såg jag honom inte utan han fick sköta sig själv och kom därför snart tillbaka med rullen i munnen. Kunde med nöd och näppe hålla kvar i påviskopplet men det gick bra och Freddie visade fint. Tillbakatransporten gick han fint något konfunderade över att han inte fick leka med figgen. När vi kom tillbaka sa TL att det var 1 min kvar, shit, hur ska det gå tänkte jag men skickade ut Freddie som äntligen fick markera figgen han haft i näsan hela tiden. 16 s hade vi tillgodo. Jag fick massa skäll av domarna att jag kallat in honom och skickat om helt i onödan och dessutom tyckte dom att jag skulle springa efter Freddie i påvisen och inte gå där och söla 🙂 Jaja det kändes toppen att det gick vägen och vi fick 9,5 p av båda domarna. Freddie fick massa bolllek som belöning.

Efter lite väntan var det dags för budföringen. Freddie var lite rolig för mottagaren började locka på Freddie när vi skulle gå och hälsa och då blev han sådär som ”den gubben går jag inte på, ni försöker bara luras” och gick perfekt fot. Själva budföringen gick perfekt och vi fick 10 p. Men när jag skulle ut och belöna blev jag stoppad och det var platsliggning direkt. Stackars Freddie som fick vänta så länge men han låg säkert som vanligt. Ibland undrar jag om det finns något som kan rubba honom från platsen. Sen blev det belöning igen innan lydnaden.

Linförigheten: 8,5 p av båda domarna, avdrag för att Freddie tränger emellanåt och det gör han verkligen. I bland är jag rätt att trampa honom på tårna.

Framförgåendet  7p och 7,5p, DK. Freddie la sig när jag sa före så jag fick kommendera om. Sen var han lite fladdrig på slutet vilket är fullt förståligt då vi aldrig kört hela momentet.

Platsläggande 10 p

Inkallning 10 p

Apportering 9 p och 8 p. Freddie hade tydligen lyft på rumpan i kastet.

Hopp 6p och 5p Freddie tjyvade på återhoppet, inte helt oväntat. Glad att vi fick poäng trots det.

Jag är i alla fall jättenöjd med resultatet och nu ska vi vila lite från lydnaden och fokusera på jaktprovet nästa helg. Men sen gäller det att träna in krypet och budföring med skott. Riktigt kul med nya moment.

Avslutar med lite tråkigheter. Veterinären ringde i fredags och Sabina har förkallkningar i 2 nackkotor. det kan vara diskbrock och då måste hon opereras. För att få veta måste hon magnetröntgas. Men vi börjar med att ge henne metacam så får vi se om hon blir bättre. Blodvärdena såg bättre ut nu i alla fall. Kan inte låta bli att fundera på om alla koppelryck under hennes jaktträning orsakat det här, riktigt ledsen blir man när man tänker på det och att det uppmanas till koppelryck på kurser. Hon ska i alla fall ha sele i fortsättningen.

