Nu ligger vi i hårdträning inför jaktprovet på söndag. Igår hjälpte Fran oss med vattenarbete. Det vi tränade var att dämpa förväntningarna något och att kunna gå fot mot vattnet. Det gjorde vi genom att Fran kastade en markering i vattnet men innan Freddie fick hämta gjorde vi en lydnadsövning där markeringen var belöning. Det gick jättebra. Vi tränade dubbelmarkering och dirigering också och så fick jag lite hjälp med stoppsignalträning på avstånd. Jag är så dålig på att kasta långt så när avståndet ökar är det bra att ha en medhjälpare som belönar hunden.

Imorse gömde jag en liten dummy som Freddie inte såg och sedan skickade jag på linjetag och blåste stopp. Freddie stannade idag bra men sedan gick han inte på mina tecken utan drog iväg efter eget huvud. Det fick han ingen belöning för och tillsist så fick jag min vilja igenom.

Efter lunch hade jag tagit ledig från jobbet för att hänga med Stenburyhundarna på Ingela Funk träning. Vi träffades på Lidingö och fick börja gå på linje. Freddie var på tårna och hade svårt med fotgåenden, framförallt när det var bollar som kastades. Men med lite mindre slarv från min sida och inte tillåta Freddie att fippla omkring fick jag honom att gå bra fot med små medel. Vi fick göra olika roliga markerings- och dirigeringsövningar där vi turades om att skicka. Ingela konstaterade att Freddie svarar bra på mina signaler men inte på mina tecken. Undrar när jag sabbade det? Så läxa inför provet är att helt enkelt backa tillbaka till att träna klockan med stora avstånd. Fick en del bra tips hur jag skulle skicka också på linjetag. Jag är jättenöjd med träningen och det ska bli kul att fortsätta. Jag tror det kommer bli bra. Hundarna blev rejält trötta och eftersom det var över 20 grader varmt så orkade de nog mindre än vanligt. Vi avslutade med att lära hundarna att titta åt det håll vi ville vid markeringarna. Bra kunskap när hunden låser sig på skytt eller båt.

