Den här veckan har det blivit mer ordning på hundtränandet. I tisdags träffades Fran och jag i Ågesta för att träna på våra olika ”problem”. Vi stod på varsin sida av ett stort krondike och kastade dubbelmarkeringar i det höga gräset. Riktigt svårt för hundarna som kämpade på bra i värmen. Aska skötte sig perfekt och man förstår nästan inte vad som är problemet. Båda fick några dolda dirigeringar också efter kunskapsnivå vilket betyder nära för Aska och lite längre avstånd för Freddie. Efter träningen var vi varma och hundarna luktade dy efter att ha varit i diket så vi åkte och badade dom i Magelungen.

Igår träna vi sök i Älta, det var Anna, Tero, Sandra och så vår gäst Helene. Det var väl varmt men gick bra ändå. För Freddies del betyder det att han slår av lite på farten och det tycker jag är bra. Påvisen gick kanon i jämt fart och jag grejade att småspringa efter. Nya påviskopplet i läder var toppen och nya leksaken uppskattades av Freddie. 5 slag fick han köra med löst påvis på slutet. Nu är det dags att börja med tomslag och lite svårare banor tycker jag. Hoppas vi kan träna lite på landet i sommar.

På morgonträning har jag kört lite basicträning. Igår körde jag igenom framförmappen och idag fritt följ och läggande under gång. Läggandet funkar inte alls just nu och det ska jag traggla vidare med ikväll då HI ska träffas på SSBK.

