Den här veckan har jag förmånen att få vara med på Maria Hagströms brukslydnadsläger i 3 dagar. Nu är första dagen till enda och det har varit en varm dag fylld av nyttiga lärdomar. På kursen är vi faktiskt flest fågelhundar, en springer spanniel, 3 labbar och en mycket duktig vorsteh. Utöver det en malle och en schäfer och det är hög nivå ärven där. Det är kul för det ger mycket att se duktiga ekipage. Efter presentation och teori där Maria trummar in sina grundpelare i träningen gick vi ut och körde uppletande. Jag ville köra tävlingsmässigt för att se vad vi behöver jobba med. Freddie var lite tveksam att ge sig ut på kommandot ”leta”, vi har ju kört en del lura-övningar. Utöver det letade han bra men missade ett område innan tiden gick ut. Fick bra tips hur man ska tänka strategiskt och så måste Freddie lära sig att gå ut längre i rutan. Imorgon ska vi träna på att gå ut rakt och till andra änden av rutan.

Efter lunch fick vi 20 min var på appellplanen. Jag ville passa på att jobba med tävlingsträningen och göra en inmarsch på plan med publik och domarpar. Så klart hade Freddie svårt att hålla fokus och jag på att hålla på kriterierna. Sen blev vi kommenderade i linförighet och fria följet. Även här gör jag det svårt för Freddie genom att ibalnd släppa igenom tappt och trängningar och ibalnd inte. Med tydlighet från min sida blev det mycket bättre. Hann med att visa att Freddie kan vända upp och påörja saktagående och Maria tyckte det såg bra ut och det var bara att fortsätta.

Nu ligger vi däckade på ett varmt hotellrum efter att ha ätit Sibyllamiddag, orkade inte något annat.

I söndags var jag funkis åt ungerska retrievertränaren Rita ”nånting”. Även då var det tryckande varmt men det var kul och givande. Duktiga ekipage och Rita hade bra och genomtänkta övningar. Jag gillade att hon antecknade när hundarna körde och efter att alla gjort övningen gick hon igenom varje hund så alla kunde höra. Skulle vara kul att gå för henne någon gång.

