Det är sorgliga tider för mig och mina närmaste nu. Min mamma har obotlig cancer och har inte långt kvar att leva. Det är många tankar som rullar i huvudet och jag gråter, har ångest och ibland så lyckas jag tänka på annat. Jag är så tacksam för allt stöd jag får till och med av folk jag aldrig träffat. Bara ett litet ”tänker på dig” betyder otroligt mycket bara så ni vet. Jag märker ockå att en del drar sig undan, det är helt ok, det är inte lätt att veta hur man ska närma sig en människa i sorg.

När det är så här så är hundarna så himla bra att ha. Dom behöver ut och Freddie behöver träna. Annars är det lätt att bli sittande helt handlingsförlamad. Gick faktiskt och tackade ja till en reservplats på jaktprov imorgon. Då får jag verkligen annat att tänka på. Igår när jag kom hem efter sjukhusbesök erbjöd sig Fran att hänga med och träna och det var otroligt välgörande och så klart välbehövligt för en Freddie som inte fått göra mycket i veckan. Han fullkomligt exploderar när han vet han ska få jobba så han fick börja med att bara tokrusa. Det är verkligen inte likt honom. Vi kastade svåra markeringar på var sin sida om ett buskage/dike och dom hamnade i hög, blött vall. Inte lätt alls och det gick inte alldeles som på räls. Hundarna slet och fick verkligen jobba. Avslutade med lite lättare markeringar så självförtroendet stärktes lite igen.

I onsdags var det instruktörsmöte på klubben och Anna och jag passade på att träna lite innan. Då det var ont om tid var vi effektiva och körde 5 min pass. Jag var väldigt nöjd. Ingång på plan var perfekt med full fokus. Springa mot grupp/target gick bra när jag fick fason på kasten av belöningsbollen. Annars har Freddie en tendens att stanna för tidigt. Hopp var samma sak, stannade upp till en början men sedan fattade Freddie att han måste fokusera framåt. Mötet gick bra och nu har klickerkursen jag ska hålla tillsammans med Anna tillräckligt med deltagare för att bli av. Det ska bli skoj.

Nu ska jag snart iväg och träna Freddie med lite vilt jag tog fram igår. Det blir dirigering, fotgående och kanske ett litet sök. Efter det ska mamma få ett besök på sjukhuset.

Ta hand om er och era kära och nära!

