Min ambition att skriva om hela resan på en gång går inte så bra så nu har jag en ny taktik. Jag skriver om en dag i taget när jag har tid och får så småningom in hela resan i bloggen. Resan var alltså min Kinaresa som varade mellan den 18 oktober och 2 november. Det var en rundresa och jag ska försöka återge allt fantastiskt jag varit med om.

Vi landade den 19 oktober på Bejings flygplats som fått sig en rejäl upprustning sedan jag var där sist för 10 år sedan. Där möttes vi av vår underbare guide Hemming som skulle ta hand om oss på bästa sätt i 2 veckor. Hemming är kines men talar mycket bra svenska då han bott i Sverige. Vi bussades direkt till Sommarpalatset där vi bjöds på vår första lunch. Vi möttes av den här flickan som serverade i otroligt obekväma skor. Bilden är suddig men jag måste bara visa.

Efter en god lunch och en introduktion i det kinesiska bordsskicket, eller rättare sagt avsaknad av sådant promenerade vi ut i den vackra parken. Sommarpalatset är byggt åt kejsaren som behövde svalka och ombyte från den karga förbjudna staden. I parken finns en enorm konstgjord sjö där man kan åka båt men vi promenerade.

Båthus

Det finns en berömd marmorbåt också som så klart inte går att åka i.

Utmed sjön löper Långa gången. En 700 m lång gång under tak överallt dekorerad med vackra målningar.

Detalj från långa gången

Insidan av en paviljong som fanns med jämna mellanrum utmed gången

Ytterligare en målning från Långa gången

Stenar är viktiga i kinesiska trädgårdar och

det ska vara stenar med hål i

Vi köpte konst av konststuderande ungdomar och utanför huset där dom höll till hitta jag de här 3 sötnosarna.

Ingången till alla hus av betydelse flankeras av 2 lejon, en hane och en hona som har tassen på en lejonunge.

Tranan symboliserar långt liv

Palatset

En vacker bonzai också en viktig detalj i kinsesiska trädgårdar

Efter en lång dag vid Sommarpalatset åkte vi till en pärlbutik och fick se hur de skördade sötvattenspärlor. Jag som alltid trott att varje mussla innehåller en pärla men så var det inte.

Efter shopping åkte vi en runda och fick se de olika olympiska byggnaderna men det var mörkt och disigt så jag fotade inget. De var imponerande i alla fall och roligt att ha sett. Sedan fick vi äntligen checka in på vårt fina hotell. Efter en dusch träffades vi i lobbyn för en promenad till en tibetansk restaurang. Det blev god mat och underhållning i en skön blandning, strupsång, tekoppsdans, rock och smörsång. Jag kan lova att man stupade i säng efter den intensiva och händelserika dagen.

