Vi firar ofrivilligt jul hemma i år. Planen var att vi skulle vara på Moa (stugan) men kylan och all snö har satt P för det. Lika bra det för hela december har tid och kraft tagits av mammas begravning och att rensa och städa ur hennes lägenhet. Först igår satte jag fart på allvar med att laga julmat och pynta. Niklas tog på sig städning och att packa ut alla kartonger som belamrar vårt hem i väntan på genomgång. Nu känns det juligt i alla fall men med ett litet dåligt samvete över alla julhälsningar till släkt och vänner som inte hunnits med.

Freddie har fått träna apportering både igår och idag, det är väl minst en månad sedan nu. Här var överlycklig såklart och lyckades trampa ner en dummy i snön så vi inte hittade den. Nåja, det som göms i snö…

Sabina för mest rastas runt huset, hon får ont i sin hasled när det är kallt och får mest vara i värmen. Julafton har i alla fall varit traditionsenlig hitills. Bok till alla från tomten under granen och godis i strumpa till barnen. Nu puttrar gröten i riskokaren och snart ska vi äta gröt med en (1) mandel i. Glömmer aldrig när Filip några dagar efter julafton frågade hur lång tid det skulle ta innan önskningen slog in.

Sen blir det glögg och pepparkakor till Kalle Anka och efter det julmiddag. Vad är viktigast för dig på julbordet? För mig är det nog rödkålen. Den lägger jag ner min själ i att laga. Skinkan provsmakades igår och blev väldigt god. Testade Ernst grilliering men den var sådär. För mycket bröd för min smak. Testade hans tips om kanel i köttbullarna och vi får väl se hur det smakar för jag har faktiskt inte provat en enda köttbulle. När maten är uppäten brukar tomten komma och sen myser vi i soffan hela kvällen och tittar på Karl-Bertil och Polarexpressen.

God Jul önskar Tina, Sabina och Freddie!

