Vaknade av regnet. Görel som hade stukat foten (och gått hela vandringen med den stukade foten) behövde hjälp av Fia så vi fick meditera själva. Ann och jag passade istället på att gå och fota välkomsttallen.

Frukosten var ingen höjdare. För mig fanns det något som påminde om stekt falukorv, grillkorvar inlindade i bröd och ett stekt ägg. Kaffet smakade diskvatten och kallt var det i källarlokalen som tjänstgjorde som matsal.

Vi gick en kortare sträcka till linbanan som fördes oss ner från berget till miljöbussarna. Vid busstationen väntade vår buss och det kändes skönt att få sätta sig i den igen. Vi åkte genom landsbyggden och man häpnar över hur gammaldags det är. De använder handredskap och på risfälten står vattenbufflarna tjudrade. Första stoppet var Hongcun, en by som är med på värdsarvslistan och där delar av filmen Croaching tiger, hidden dragon spelades in.

Vår guide John

Bron över till byn som byggdes av familjen Wang

Byns skola

Bron från andra sidan, det regnar fortfarande

Vi fick komma in i ett hem i byn, det här var farmor i familjen

Kanalerna utmed gatorna tjänade som vattenledningar

Månsjön som är med i filmen

Stan är full av turister men livet pågår som om vi inte fanns

Fast den här vännen verkar tycka att vi stör

Ankorna verkar trivas med uppmärksamheten

Fullmåneport

Väggdekoration

Även bjälkarna var fint arbetade

Grönsaksland bakom byn

Det fantastiska lunchstället, vackert rum och mycket god mat

Gården utanför restaurangen

Efter lunchen smet vi åt oss lite shopping, John tyckte vi var hopplösa men det fanns så mycket fint hantverk i byn. Jag hade gärna strosat runt en stund på egen hand men så är det med gruppresor, man får anpassa sig.

Vi fortsatte till nästa by som också är med på världsarvslistan, Xidi. Här köpte jag en budda med 4 ansikten så fort vi kom in i byn, medan vi samlade ihop oss. Oj va arg John blev 🙂

Porten in till Xidi

Snygga papperskorgar hade dom i Xidi

Många satt och måla i den vackra byn

Vi lämnade byn och åkte vidare till hotellet för att hämta upp bagaget. Sedan ett stopp i staden för ett besök i en tebutik.

Här fick vi förevisat oss hur en tecermoni går till i Kina och så fick vi provsmaka olika sorter. Alla var goda men smakar det så kostar det och 3 sorter fick följa med hem, jasmin pearls, oolong och keemun. Det fanns även tid för att kika i butikerna. Efter det sa vi adjö till John och klev på bussen för en lång resa till Hangzhou, en storstad söder om Shanghai. De flesta passade på att vila under resan. Väl framme möttes vi upp av en ny lokal guide, Cilia. ‘Hon var väldigt rar men inte lika pratsam som John vilket lämnade utrymme till Hemming. Vi åt middag på en väldigt fin restaurang men blev som tur var placerade i egna rum. Man var inte helt fräsch efter bergäventyret och sedan den långa resan på det. Det var otroligt skönt att på kvällen få återse sin kära resväska, duscha och krypa mer i sängen. Skönt också att veta att vi skulle få sova 3 nätter på samma hotell, nomadlivet är lite slitigt.