Nu börjar Freddies klo bli så pass fin att han klarar längre promenader och Sabina kan vara ute längre när det inte är så jättekallt. Imorse fick Freddie gå utan sko och det var inga problem förutom att han tappat all sin fina kondition. En vanlig morgonrunda på ett par km och båda hundarna var jättetrötta. Här behövs det systematisk konditionsträning om vi ska kunna tävla och träna i vår. Svårigheten kommer bli att öka på gradvis för så här dåligt har det nog aldrig varit. Jag tror det är viktigt att ta det varlig så inga skador uppstår. Det är annars lätt hänt med en energisk hund som Freddie. Planen ser ut så här:

  • Den här veckan, 1-2  längre vardagspromenader per dag
  • Nästa vecka , 1-2 längre vardagspromenader per dag, springa lös,  1-2 rejäla promenader under veckan, gärna i skogen
  • Vecka 3, börja träna apportering på slätt underlag
  • Vecka 4, några apporter på tyngre underlag
  • Vecka 5, börja med skogsträning
  • Vecka 6, kanske ett sökpass eller tuffare apportering

Jag skriver ner planen så jag kan gå tillbaka och lättare följa den. Hoppas att jag snart ska få tid att reflektera över tävlingspsykologikursen.

Ikväll ska jag träna i Västberga inomhuslokal med Anna, Malin, Sandra och Kickan och jag har gjort en planering 🙂

