Nu tycker jag att lydnadsträningen börjar ta sig. Igår var det möte på klubben för alla som ska hjälpa till med Eldprovet som vår klubb arrangerar valborgshelgen. Jag tycker det är kul att hjälpa till och man lär sig massor. Först hade jag planerat att tävla själv men jag vet inte om vi hinner bli klara och så kan vi anmäla till någon annan tävling istället. Söket brukar inte vara svårt att komma med på. Innan mötet träffade jag Fran och Aska för lite träning. Körde igenom saktagåendet från gruppen ordentligt och fick bra sträcka och avstånd till mig. Svårigheten är att jag har svårt att kasta belöningen drygt 15 m. Jag får väl torrträna. Fick testa tungapporten också och det var inga problem mer än att Freddie satte sig lite snett. Till sist blev vi kommenderade i fria följet och det kändes bra. Freddie tappade kontakten några gånger och hade ett par sneda halter annars ok. Kul att träna med Fran och få lite synpunkter och tips i frammåtsändandet. Hoppas vi kan planera in fler träningar.

I helgen blev inte mycket gjort på hundfronten. Lördagen gjorde vi klart bouppteckningen efter mamma och efter det åkte vi till Mio möbler och hittade äntligen ett soffbord vi båda gillade. I söndags var hela familjen och såg Terrakottaarmen på östasiatiska museét. Den var fantastisk att få se och suget i Kina-tarmen satte såklart fart, tänk att få se utgärvingarna i Xian.

I torsdags var det HI-träning i Västberga. Funderar på hur det kommer sig att Freddie är mycket lugnare när vi tränar i HI-gruppen än han var i tisdags. Vi tränade lite ingångar som gick bra och sedan kampanjade vi på sidoförflyttningarna med coachning från Sandra. Jag använder en planka som jag shejpar upp framtassarna på och sedan får Freddie följa mig åt höger och åt vänster där han ska behålla tassarna på plankan. Det går bättre och bättre och i torsdags la vi till förflyttning av baktassar också så Freddie behåller kroppen rak.

Nu är det ny vecka och på torsdag fortsätter vi jobba med stegförflyttningar. Jag brukar alltid försöka variera min träning men ska nu testa att köra ett moment ordentligt och känna att man kommer framåt.

