Ett utbrott av kennelhosta i HI-gruppen + ett tilltagande snöoväder gjorde att vi bara var 4 st på gårdagens träning. Det gjorde att vi kunde träna fritt och dessutom moment som tar lite mer plats. Jag började med ingångar framför spegeln. De frivilliga har blivit bra nu så jag testa att lägga på komando och se där, genast blev det snett igen. Snacka om felinlärning och att man släppt igenom fel alldeles för många gånger. Efter några pass började det arta sig på kortare avstånd genom att höja belöningsvalitén och fela snabbt. Spegel är ett måste i de här träningarna. Samtidigt fick vi jobba en hel del med att bemästra frustration som medför ljudgivning från Freddie när det inte blir rätt.

Vi bröt av med krypet och han går så bra nu. 9 steg utan minsta höjning av baken. Resten av kvällen började jag om med ställandet. Nu blev det både supersnygga sidoförflyttningar och saktagåenden. Alltså nyttigt att plocka fram något vi inte tränat på länge. Fick jobba en hel den med tramp också, Freddie har svårt att stanna och hålla tassarna stilla men vi gjorde framsteg med det också.

Efter fika och städning halkade vi hemåt i snöyran. Idag var det inte att tänka på att ta sig till jobbet och långpromenader kan vi också glömma. Ja jag är en lat matte i de här lägena men jag hoppas det lättar snart så vi alla får frisk luft och motion. I helgen har vi planerat både jakt- och sökträning men jaktträningen lutar åt att den ställs in, vi får se hur det blir med söket. Figgar är lättare att hitta i snön än dummies.

