Äntligen lite varmare väder. Den senaste veckan kyla har varit förödande. Vi hade behövt träna inför kursen i helgen men det har inte blivit någonting mer än lite skall och kryp inomhus. Idag klarade Sabina av att gå lite längre morgonpromenad och Freddie och jag kunde träna saktagåendet. I helgen ska vi gå kursen kedjor och helhet för Maria Hagstörm och det ska bli så roligt. Tyvärr är vi fortfarande ringrostiga i momenten men det får gå som det går. Jag läser just nu Marias bok ”Från valp till stjärna”, en bok som jag varmt rekomenderar och som lägger mycket tyngd på grundträning för att få en hund som är lätt att träna och som klarar tävlingsförutsättningarna bra.  Igår på inomhusträningen på Djurgymnasiet blev det uppenbart att Freddie tappat en hel del grundkunskaper. Nu var han ocskå rätt övertänd efter veckans aktivitet och det gjorde inte saken bättre. Eller också var det ett bra tillfälle att få virrhjärnan att skärpa till sig och jobba även i det tillståndet.

Jag hade en planering som jag helt fick skrota, första momentet ingångar gick inte alls, de var slarviga och framkallade pip och landra ljud så fort Freddie inte fick belöning. Buren var med idag eftersom han ska få va i den under kursen så jag övergick till burlekar. Den nya planen var att Freddie skulle få frisignal från buren och göra något enkelt och så in igen med bus och lek emellan. Här fick jag revidera igen, virrhjärnan kunde inte utföra en ett enkelt sitt, jo han satte sig men var fort uppe igen och gjorde tusen saker. Så, ny ändring av planen och träna på att hålla position, vara stilla med tassarna och att repetera senast belönade moment. Vi jobbade igen stå, sitt och ligg och nog tycker jag det tog sig mot slutet. Då la jag till att släppa belöningen i tanken och fokusera på uppgiften istället. Där har vi mer arbete att göra men är på god väg. Det här kommer jag lägga träning åt närmaste tiden, det stör mig att vi tappat den här kunskapen. Det är så lätt att bara för man lärt hunden en sak en gång så släpper man det och går vidare. Bra lärdom för mig. Vi avslutade med att träna kryp som börjar bli riktigt bra med små fina steg och så fick Freddie hoppa. Här fick vi också träna på att släppa ”belöningen” (hoppet). Freddie vill gärna hoppa direkt men jag vill att han ska sitta hos mig och vänta på signalen. När han väl gjorde det blev det bra, långt uthopp, satte sig på signal och hoppa tillbaka. Ingången struntade jag i utan belöna direkt efter återhoppet.

I eftermiddag ska jag skjussa grabbarna till Skavsta, dom ska ha sportlov i London. Det är kompensation för min Kinaresa men jag är ändå väldigt sugen på att följa med. Men det får bli en annan gång.

