Idag har Fran och jag varit i Kungsör och gått kurs för Maria Hagström i inomhushallen där. Helt fantasiskt bra ställe att träna på med stora ytor och bra underlag i form av konstgräs på packad sand. När det regnade på vägen dit var vi extra nöjda över hallen. Som alltid med Maria är jag väldigt nöjd, en del har jag hört tidigare men det skadar inte med repitition, en del var nytt eller kompleterande. Efter teori fick vi skriva ner en kedja vi ville köra. Jag tycker att vi inte tränat ordentligt på länge ville testa av inmarch på plan följt av ett längre fritt följ. Vi startade som 3:a och jag värmde upp med lek och läggande som jag brukar innan tävling. Sen fick vi vänta då det inte var bestämt innan hur lång tid var och en skulle få. Tjyvtittade på schäfern Ego och såg nog det snyggaste fria följ jag någonstin sett, tyvärr under konstant pip och skall. Det tror jag matte kan jobba bort nu när hon fick verktygen.

Freddie gick som tåget, visserligen går bakbenen fortare än frambenen vilket ger ett lustigt intryck men fin kontakt nästan hela passet. Både förvånad och nöjd, det var inte mycket att säga. Innan lundch fick vi en kort vända till att träna något moment som felat i kedjan, eftersom det gått bra för oss valde jag ingångar och fick bra tips med belöningsplacering och kanske jobba för djupare ingångar.

Efter lunch blev det nya kedjor och jag valde denna gång ett kort fritt följ och efter det läggande unger gång med uppställning för nästa moment som avslutning. Uppgiften var att förbereda så chansen att lyckas blev så god som möjligt. Jag körde ett läggande under baklängesmarsh följt av lek och sedan la jag leksaken vid ryggsäcken. Freddie blev välsigt taggad men gick med så fin kontakt, låg och skakade i läggandet och blev lite störd av belöningen när vi ställde upp för sista momentet. Men inte mycket att säga, kanske lite mindre het belöning bara och inte så tydlig. Freddie verkar ha vilat sig i form 🙂 Direkt efter fick vi välja vad vi ville jobba med och då valde jag apportering följt av att ställa upp för hopp. Här brukar Freddie tjyva men inte idag. Vi körde bara ställa upp för hopp men det blev mycket störning innan Freddie tjyvade. Efter det satt han som klistrad. Rådet jag fick var att leka upp honom högt och sedan att han ska fokusera och sitta still utan att blanda in apporteringen. Det kommer jag ha nytta av när vi kommer upp i klasserna. Freddie har varit jätteduktig idag och det känns så bra. Imorgon är det vi förare som ska drillas och så ska vi titta på framåtsändandet, skoj.

