Helgens kurs har verkligen gjort mig inspirerad och det mildare vädret kom som beställning. Jag har hittat en plogad bana på fotbollsplanen och eftersom det är sportlov är det inte så många barn runt skolan och man kan träna ostört. Vi tragglar saktagåendet som är så enormt svårt att göra framsteg i. Så fort jag länger sträckan börjar Freddie trava. Han reagerar inte på min felsignal som jag vill heller utan det har bliriv en signal för att sakta ner. Så vill jag inte ha det så nu klämmer jag i med ett hårdare A-A. Svår balans det där med vad som är en felsignal, hjälp eller en korrigering. Eftersom Freddie inte visar minsta tecken på obehag utan kommer springande med örona framåt och viftande svans, redo att testa igen så bestämmer jag att det är en felsignal.

Inkallning med ställande är kul och här gäller det att variera belöningsplaseringen. Freddie får lätt förväntat åt det håll jag belönade senast. Jag ska jobba mycket med att nöta in belöning bakåtsignalen och belöning hos mig signalen (JAA och ta-den). Jag testade också att gå ett långt fritt följ. Inser att jag har mycket svårare med långa fria följ än vad Freddie har. Jag ska sätta timer så det blir rejäla sträckor.

Inne tränar vi kryp där jag testar att jobba bort min hjälp, krypa längre sträckor med hjälp och att ta något steg när jag står brevid. Det går bra tycker jag. Några pass förhatliga ingångar blir det också. Att det ska vara så svårt att få Freddie att fatta. Jag kommer absolut inte shejpa ingången igen. Förhoppningsvis komer dagligt nötande ge resultat.

Ikväll blir det träning på SSBK. Ingång på plan där jag inte får bestämma när vi är klara, fritt följ med kommendering och framåtsändande ska vi träna. Jag har sagt upp min plats för inomhusträningen. Det börjar gå bra att träna ute och sista tiden har den inte gett så mycket mer än jobbig störningsträning. De moment jag kan träna på det begränsade utrymmet kräver lugn och relativt störnignsfritt och det kan jag inte få där. Då är det bättre att vara i vår egen hall.

