Nu är jag trött. Gick upp 5 i morse för att hinna äta en rejäl frukost, rasta hundarna ordentligt och slippa stressa till Köping. Dagen har varit intressant, givande och intensiv. Det är ett trevligt gäng där de flesta gick satsningen förra året och känner varandra men jag hade inga problem att trivas med dom.

Tyvärr var det kallt idag och planen fortfarande isig så det fanns ingen möjlighet att köra tävlingsträning och moment som kräver ytor. Men det blev bra ändå tycker jag, det finns alltid saker att slipa på. Efter en kort samling gick vi ut och körde uppletande. Jag tar rätt lätt på den biten men fick tänka om. Freddie gick rakt ut i korridoren med 4 föremål som Maria lagt ut, det var det positiva. Men en repstump tyckte han inte var ett föremål och när en mjukisfigur i form av skalman kom i hans väg bytte han helt enkelt och sedan ignorerade han repet helt och hållet. Med de andra föremålen fortsatte han leta och kom inte in i första taget på inkallning. Så vi har lite att jobba på, ingångar och att inte byta föremål.

Vi hann med ett lydnadspass inne före lunch. Jag valde krypet där jag tycker vi kört fast. Miljön är svår för Freddie med leksakshyllan som har så många roliga saker. Men om jag bara ser till att Freddie inte jagar upp sig och belönar mycket för stadga så har han ett fint kryp. Jag ska vara noga med att ha ett slutord när Freddie får resa sig och inte fela honom eftersom han blir frustrerad då och går upp i varv.

Efter lunch så fortsatte vi med lydnaden och jag valde sidoförflyttningar. Även här jagar Freddie upp sig och jag måste bryta honom direkt. Dessutom vara noga med baktassarna att dom hänger med. När vi har flyt åt båda hållen kan jag ställa mig vid sidan men behålla plankan.

Som avslutning var det upplet igen och nu jobba vi med ingångarna. Jag fick ta ut Freddie längst ut i rutan, leka med tennisbollen och sedan kasta ut föremålet och sätta Freddie. Sen gick jag tillbaka en bit och sa ”leta”. Freddie tog föremålet och när han kom in så belöna jag med bollen. Andra försöket gick jag ända till stigen men det blev för svårt. Gjorde om och sedan kunde jag sista gången köra från stigen. Det här ska vi jobba med till nästa gång och med olika föremål för att få tryck i ingångarna.

Det är kul och nyttigt för mig att få läxor att jobba med och så får man en massa tips av att titta på de andras träning. Det här kommer bli ett roligt år!

