Igår var det kalas för barnen. Dom fyller så nära varandra så vi slog ihop det, förr om åren var det viktigt att de fick varsin dag så jag tyckte mars var ett enda långt födelsedagsfirande. För då skulle båda ha släktmiddag, barnkalas och så skulle själva födelsedagen firas med familjen. Skönt att det har ändrat sig fast lite tråkigt på sitt sätt. Jag gillar att fixa barnkalas. Men nu med hundengagemanget skulle det inte gå att klämma in i schemat för idag var det lydnadskurs hela dagen. Så upp tidigt för att hinna äta ordentlig frukost och rasta hundarna ordentligt innan vi började kl 9. Det var första praktiska tillfället på sökkursen och vi har kört brukslydnad. Jag tycker alltid det är lite spännande att gå kurs för andra än klickerinstruktörer och det kan vara mycket givande om dom är duktiga. Och Svenne är duktig och hade Kentha med sig som medhjälpare och tävlingsledaren

Vi började med lottning och sedan var det som en riktig tävling där vi fick betyg och allt. Svenne är domare så han gav de betyg han ansåg att vi skulle fått om vi tävlat på riktigt. Jag drog nr 3 och hann se ett ekipage innan jag gick och värmde upp Freddie. I vanliga fall brukar jag när vi tävlar ha honom ute rätt lång tid inne men nu blev det snabbrast och lite fotgående, läggande och lek. Bra att testa hur det funkar också. Det gick bra, linförigheten fick vi högt på men jag tyckte att Freddie släppte på sina ställen. Det jobbar vi på. Framförgåendet har vi knappt tränat sista tiden så det gick sådär, vi hade fått 7 poäng kanske och det är jag nöjd med. Inget moment jag lägger massa tid på. Läggandet fick vi 9,5 p med snyggt tvärstannande men kanske att han kunde lägga sig ännu snabbare. Här tyckte jag det var lite jobbigt att inte ha med någon som brukar se Freddie som kunde säga om det var som vanligt eller långsammare än det brukar, jag gissar att han var lite tveksam. Inkallningen var ok men kanske lite dålig fart, det var det på det mesta men säkert beroende på att det var isigt. Vi fick 10 tror jag. Apporteringen var det tugg och lite snett sättande och sedan fick vi islag i hoppet. Inget nytt. Jag är glad att Freddie hoppade långt ut, satte sig och satt kvar och väntade på kommando.

När alla kört så hann vi med både platsliggning med störning av Kentha och Svenne som gick runt hundarna. Och sedan budföring, först en rak och sedan med störning av ”skytt”. Freddie klarade detta galant med full fart och fina ingångar. Tror inte det kommer bli några problem med det. Vi gick in och fikade och pratade igenom varje hund. De andra åt mackor men jag åt inget, trodde vi skulle äta lunch strax. Det var väl lite smågrejer för vår del att fila på men i stort sett såg det bra ut, vi ska bara fixa till krypet som jag avstod. Fick lite tips hur jag ska förbättra de andra momenten.

Vi gick ut och körde de moment vi skulle fokusera på. Vi fick köra fritt följ med stegförflyttningar och det gick hur bra som helst, varför står jag och nöter med plankan? Måste nog få mig själv filmad. Här blev jag nöjd med mig själv även om jag var oartig för Kentha ville visa hur jag skulle gå i vänstersvängarna men då tog jag fram en leksak och belöna Freddie istället för att titta. Nöjd var jag för jag inte tappade fokus på hunden utan tog hand om honom innan jag lyssnade på tipsen. Apporteringen blev bättre när jag berömde på invägen och jag ska köra mer att lägga apporten bakom och belöna med boll bakåt, lite som när vi kör upplet. Freddie travade in idag och det har jag aldrig varit med om tidigare. Hoppet slog han in efter apporteringen, inte före. Här tänker jag jobba med det tips jag fick från Maria att jaga upp honom rejält innan jag tränar hopp så jag slipper nöta apportering så mycket. Annars var det just nöta jag skulle göra. Till sist framförgåendet som hade blivit bättre efter lite träning på parkeringen. Jag är mycket nöjd med Freddie idag och han är så härlig. Alltid med och kämpar för att göra sitt bästa. Tyckte han hade bra attityd och aktivitetsnivå också och jag ser fram emot att få tävla med honom i vår. Ja och någon lunch blev det aldrig. Min fiskgryta från igår fick jag ta hem igen. I de här lägena är jag glad att jag äter LCHF och kan ta av fettreserverna när det tryter med mat. Tidigare krävde min kropp påfyllning var 3:e timma för att jag inte skulle vara svimfärdig. Nu funkar faktiskt det rätt ok när sådant händer.

Efter kursen hade vi möte. Jag har erbjudit mig att hjälpa till med pr/info-biten på lydnads- och agillitySM. Det ska bli kul att se hur man arrangerar en sådan stor tävling och att få dra sitt strå till stacken. Det finns att göra så det är bara att kavla upp ärmarna.

