I helgen kursar jag för den Engelska instruktören Anthea Lawrens på Lovisedal. Freddie var ju blockhalt igår och fickdärför stanna hemma. Men i eterhand hade han lika gärna kunnat följa med för det har verkligen inte varit något spring. Hade jag vetat att det skulle drillar grunder och handling så hade jag inte anmält mig. Anthea är trevig och har mycket kunskap som hon delar med sig av men jag tycker det är värdelöst att jag ska läras om vad jag säger när jag skickar min hund, hur jag använder händer osv. Alla instruktörer har sina idéer och man kan inte anpassa sig för varje kurs man går. Jag hade hoppats på lite olika övningar men att titta på olika stadgeövningar gav inte så mycket.

Jag fick låna Jennys Leo, en underbar liten hund, lugn och fin. Eftersom han är nybörjar hund hamnade vi i nybörjargruppen. Vi fick träna fotgående, sitt och lite stadga. Värst var att träna in ”leav-it” som Leo kunde. Trots det skulle vi gapa kommandot eller nej när Anthea ropa mark och berömma när dummyn landa. Vi skrek inte tillräckligt högt och fick göra om 4 ggr innan Anthea var nöjd. Alltså jag fattar inte vitsen med att vråla på en hund som sitter stadigt. Även fotgåendet skulle läras in med nej. Sätt hunden-beröm-säg fot- morra tills hunden hamnat i rätt position-beröm. Alltså jag bara grejar det inte och blev väldigt frustrerad medan Leo helt stängde av och stod snart bara och såg olycklig ut. All information hundarna fick var muntligt beröm, inget godis, ingen klapp, förutom massor med muntliga korrigeringar varvat med lite koppelryck. Och så massa flummiga förklaringar hur hunden tänker och resonerar.

Men det är klart att det här också fungerar bara att jag är helt värdelös på korrigering, jag kan inte tajma, gillar inte att vråla mig hes och mår dåligt av att rycka i koppel. Vi får väl se hur det tas emot imorgon när jag tänker köra Freddie. Jag är tveksam för han blir stressad av en sådan miljö. Jag får gå undan i värsta fall.

Lite roligt är det att Anthea använder inlärningstekniker som vi känner igen från klickerträningen, som i fotpositionen där hunden ska räkna ut vad som är rätt bara det att man bråkar på den tills den hamnat rätt, man hjälper inte genom att locka eller visa på annat sätt. Hon tränar in avlämningar med baklängeskedjning och använder också den termen.

Jag har i alla fall fått några saker att tänka på för min träning. Lägg in stadgeövningar även för erfarna hundar, det är grundträning som måste underhållas. Jag slarvar med det för det är tråkigt. Jag ska också backa och träna Freddie att verkligen titta och det hållet jag pekar, även det grundträning som man slutat med för länge sedan.

Anthea pratar väldigt mycket och säger många bra saker och för att vara engelsk instruktör är hon en ”mjukis” jämfört med vad jag har erfarenhet av. Jag hoppas det blir lite kluriga övningar imorgon. Han är helt bra i benet idag och klarar att vara med imorgon.

