Vi var 4 ekipage som skulle vara förevisningsobjekt att diskutera kring. Lite nervöst faktiskt men det gick bra. Skönt också att jag kände de andra 3. Första övningen var att få med oss hundarna från stationen och sedan tillbaka utan att man ”tappade” hunden. Vi fick börja öva på varandra. Det är verkligen en bra grej, öva innan och komma på vad svårigheterna kan bli samt att man får in mekaniken i att fylla på godis, ta fram leksak osv. Efter diskussion om hur det gått så fick vi förevisa med hundarna en i taget. Hundarna tyckte det här var konstigt, det märktes och har man kört mycket omvänt lockande så blev vissa lite skeptiska. Jag utmanade mig själv genom att byta med leksak men det gick bra. Mycket tack vare att jag har jobbat in signaler för att släppa och att ta leksaken. Och faktiskt Freddie släppte direkt när jag sa tack så det blev riktigt bra. Jag hoppas jag kan få film på det här senare.

Belöningen får inte ta slut förrän hunden ska utföra ett beteende, vi ska lära hunden att direkt när belöningen tar slut förväntar vi oss ett nytt beteende. Om hunden inte utför det vi hade tänkt oss ska man ta allvarligt på det och se till att nästa repetition blir rätt. När vi inte tränar har vi hunden på sin station. Det här är bra för vi tillåts pausa, fylla på godis, utvärdera träningssessionen och planera för nästa. Tränar man med flera så vet träningskompisarna när det är ok att prata.

Nästa pass fick vi välja något beteende vi har signal på eller något som är under shejpingprocess. Nu fick vi många bra exempel på hur man kan förbättra träningen. Det fanns en hel del skräp hos alla oss som man fick tips på hur man skulle få bort. Det var otroligt att se hur lätt det faktiskt var att genom små förändringar genast få bort mycket av skräpet. Det handlade om att hunden bryter kontakten i belöningen eller buffar med nosen istället för att utföra det vi hade tänkt.

Själv ville jag ha tips på saktagåendet och hur jag får Freddie att fortsätta framåt efter belöningen. Idag så kastar han sig om och springer till mig och det är väldigt omständigt innan nästa repetition kan påbörjas. Här fick vi bryta  ner beteendet i molekyler och det slutade med att Emilie fick vara hund, Eva var handtarget och jag slet med att belöna med tajming. Många skratt blev det och Freddie gjorde tydligen stora ögon, ”vad håller dom på med???”. Men det var suveränt för här krävdes fokusering och koncentration och det var ju bra att Freddie slapp bli helförvirrad av att man gjorde helt fel. Anledningen till att det blev så här var att vi upptäckte att Freddie tyckte det var jobbigt när belöningen fanns bakom hans huvud. Så uppgiften var att få honom att förstå att om han höll nosen framåt kom belöningen bakifrån huvudet. På det viset kan jag springa ikapp honom och ge belöningen i munnen istället för att kasta den. Det här är perfekt att pilla med nu när det är kallt ute.

Det blev många bra diskussioner efter det här passet men själv var jag helt slut. I morgon kommer jag skriva om söndagen då det inte var något praktiskt arbete. Ämnet var ”Att underlätta lärande” och riktar sig till hur vi människor lär och lär ut på bästa sätt. En mycket spännande dag det med. Det kallas TAG-teach och är klickerträning för människor.

