Ber om ursäkt att inte inlägget om TAG-teach skrivits som utlovat, det har varit en del annat att göra. Men det kommer, jag lovar. Igår var jag på konferens, första gången på Adventure dog och ämnet i år var jakthunden vilket såklart intresserade mig. Intressant att vända och vrida på jakthunden och dess arbete från alla möjliga aspekter. Utbildningsradion var där och filmade så det kommer säkert på nätet vad det lider.

De föredrag jag gillade bäst var i dagordning, Leif Andersson som är professor i molekylär husdjursgenetik (bara det!) som slog hål på myten om hundens utseende kontra tamhet. Ni vet det här experimentet med silverrävar. AnnetteSäljö, doktor i cellbiologi hade undersökt hur skott påverkar hjärnan genom tryckvågor som går genom skallbenet och kan orsaka hjärnskador och PTSD. Tyvärr var hennes tid ute när det började bli intressant och hon närmade sig hunden. Hade gärna hört mer. Björn Forkman om hur man tränar spår och hur man oftast börjar i fel ände. Sen var det ett mycket intressant föredrag om hundens känslor av Karolina Westlund dr i etologi. Efter hennes föreläsning blev en föreläsning om jakthundsträning efter lunchen helt absurd. Det här var väl de föreläsningarna som gav mig mest. Sen var det en söt professor som mumlade på skånska om luktsinnet hos hund och framförallt insekter, Kjell Bräster och Lasse Johnsson som pratade om vildsvinshundträning resp, jaktapportering och retrieverns historia. Stolpskottet som pratade fågelhundstäning och vrålade NEEJ!!! så fönsterrutorna skallrade, lite lama paneldiskusioner och till sist ett föredrag om eftersök och ett om berikning. En givande dag och kul att få lite andra perspektiv på hunderiet. En bra blandning av föreläsare och jag kommer gå på detta evenemang fler gånger.

Idag har jag premiäråkt längdskidor och fått frisk luft och motion efter gårdagens stillasittande, skönt.

