Det var längesedan jag blev utmanad och det här var något att bita i. Utmaningen kommer från AK

Vilken bok läste du senast?

Den bok jag senast läste klart var ”Människa utan hund” av Håkan Nesser

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?

Manliga tror jag

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor det är kvar eller tänker du, “nu har jag en fjärdedel kvar”, “en tredjedel”, “hurra, bara hälften kvar”…

Nej tvärt om, jag gillar inte när det börjar ta slut, får panik nästan när jag inser att det inte är så många sidor kvar.

Hur väljer du böcker du vill läsa?

Rekomendationer från mamma bl a som har samma smak som jag. Sen håller jag mig gärna till författare som jag vet att jag gillar. Ibland läser jag en resension som jag fastnar för.

När blir en bok för lång?

Om den är omständigt skriven och man märker att det bara är för utfyllnad

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?

Nja jag gillar att läsa på orginalspråket men är oftast för lat för det. Läste mest på engelska när jag bodde i Japan av förklarliga skäl.

Vilken bok blev du senast berörd av?

Tisdagar med Morrie

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?

Ja när jag måste tvinga mig själv att läsa då ger jag upp.

Vilken bok lämnade du senast?

Eldens skugga av Per Wästerberg.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du ofta?

Det är nog olika typer av deckare

Rekommendera fem författare!

Jane Austen, Håkan Nesser, Peter Höeg, Minette Walters, Karin Fossum

Rekommendera fem böcker!

Stolthet och Fördom av Jane Austen, Tisdagar med Morrie av Mitch Albom, Boken om Nalle Puh av A.A. Milne, Kvinnan och Apan av Peter Höeg, Underdog av Thorbjörn Flyght

Utmana fem andra bokläsare!

Anna H, Fransan, Jenny, Lina och Johanna

 

Det här kan vara lämplig sysselsättning när stormen viner runt knuten och SMHI varnar för snö.