Det var länge sedan jag skrev om mina hundars mat. Jag skippade torrfodret för många år sedan och började ”barfa” som det slarvigt heter. Då var det nytt men idag vet de flesta i alla fall på ett ungefär vad det innebär. Det finns dessutom bekväma färdigblandade allternativ för den som är osäker eller inte orkar hålla på och räkna ut själv vad hunden behöver. Men et tycker jag är det fina med barf att man kan anpassa maten efter hundens behov. T ex så har Freddie lätt att få kristaller i urinblåsan och behöver därför minska på proteinet. För att han ska få i sig den energi han behöver ger jag extra fett och gärna lammfett. Sabina kan inte längre smälta ben utan kräks om jag ger henne det, även kycklinghals som är det snällaste man kan ge. Därför har jag länge gett vom & hundemat som var det första barf-liknande färskfodret som fanns att köpa i Sverige. Sabina har tacklat av rejält, hon är trots allt 13 år, snart 14 så jag har tagit det som naturligt. Men hon kliar sig något våldsamt. Inte så att hon är röd eller har utslag men allmänt kliig bara. Hos veterinären fick jag medel mot rävskabb men det kan det inte bara vara. Nu fick jag tips av en duktig kostrådgivare, Rose-Marie Kullberg om att innehållet i v&h har ändrats och att det inte längre kan räknas som helfoder. Bl a innehåller det för lite nötkött och det gör att hunden kan få zinkbrist. Så nu står jag i kvalet att hitta ett annat helfoder eller börja mixa själv. Det senare är inte så farligt, nu för tiden finns det allt möjligt i malen form, kyklingskrov, oxkött, vom och organ. De färdigblandade som finns innehåller vegetabilisk olja och det vill jag inte ge, den består av omega-6 som är inflammationsbildande. Med tanke på Sabinas dåliga leder är det inget hon behöver. Förmodligen kommer det bli en mix för att inte familjen ska protestera när de ska sköta utfodringen.

Tillskottsdelen har också utökats. Sedan tidigare får Sabina fiskolja, Fortodol (gurkmejaextrakt) och blodpulver. Nu har jag börjat ge mjölksyrad kalk och Standards Immun som ska vara allmänt stärkande. För magen får båda hundarna en sked blötlakt fiberhusk på fastande mage. Så själva matdelen är inte så krånglig, värre är det att få med alla tillskott tycker jag.

Om någon undrar vad Freddie äter så ser det ut så här:

Morgon har jag ett rullande 6 dagarsschema, 100 g av vom, kött, 50 g lever, vom, kött, fisk. Till det tillsätter jag  lammfett.

Till middag får Freddie köttiga ben, runt 300 g. Oftast kycklingklubba men jag varierar med fläsk, nöt och lamm, vad jag får tag i.

Jag tycker att man ska titta på hur hunden mår. T ex så testade jag att öka på levermängden men då fick Freddie rinnande ögon vilket kan vara symptom på både för mycket och för lite a-vitamin. För övrigt är han välmusklad med glansig päls. Man borde lite mer på sitt eget omdöme tycker jag. När Sabina åt BARF så var hon blodgivare och då fick jag regelbunden en check-up på blodvärdena och de var alltid perfekta.

Fråga gärna om ni undrar över något av det jag skriver. Jag är ingen utbildad expert och ger inte kostråd utan skriver bara vad jag kommit fram till med mina hundar.