You are currently browsing the daily archive for september 22, 2008.

Nu äntligen har jag tid att skriva om våran start på jaktprov igår. Det var en riktigt lyckad dag. Jag kom iväg i tid och det var, som vanligt vid den tiden en söndagmorgon, väldigt lite trafik. Däremot dimma som var lite otäck. Tog med mig Freddie till samlingen för att han skulle få rasta sig och planen var att efter det gå en runda och låta Freddie bränna av lite spring i benen. Nu blev det inte så då jag blev ombedd att starta i första par då en deltagare inte dykt upp. Kanske var det dumt att säga ja och kanske hade det gått lite bättre om jag följt min plan men nu blev det som det blev. Det var bara att gå direkt ner till starten där vi möttes upp av domaren Pelle Forslund. Min parkamrat blev Fredrik Lindström med duktiga Redsweepers Tailgunner. Provet började med att hundarna fick hämta 2 vilt var från söket. Det var inga större problem och Freddie fick bränna av lite krut. Efter det en dubbelmarkering på land där apporterna hamnade på linje. Inga problem där heller. Vi fortsatte till vattnet där Sweep fick hämta en dubbelmarkering åt ena hållet och sedan skulle Freddie få sin vattendirigering åt andra hållet. Man skickade först genom ett vassbälte, efter det var det blankvatten ca 50 m till nästa vassbälte där viltet låg. Freddie simma rakt ut men fastna sedan i kanten. Han fick nurra lite innan jag började skicka ut honom. Det blev vingligt men till slut kom han över och fick viltet i vind. Härligt. Efter det här kunde jag ha avslutat provet för efter allt strul som varit var det helt underbart att Freddie klarade dirigeringen. Vattenmarkeringarna gick också bra och vi gick vidare till landdirigeringen. Freddie fick vittring från de tidigare markeringarna och drog ner åt höger 2 ggr. Jag tog in honom varje gång och skickade om. Ingen vits att börja blåsa och ha sig. Sista gången gick han någorlunda rakt och hittade dirigeringen. Inte så snyggt men han gjorde det. Jag var själv nöjd med att jag vågade ta in honomoch skicka om. Jag hade bestämt mig innan att inte hålla på och bråka. Vi har haft problem sista tiden med linjetaget och det är bara att gå hem och träna mera. Avslutade med söket och nu gick Freddie in i väggen. Han for runt utan att slå på näsan. Tillslut kom en and in. Då fick vi bryta. När Sweep hämtat in sina vilt fick jag skicka Freddie igen. Pelle är en mycket klok domare som lät Freddie få lyckas. Den samlade kritiken blev att Freddie är duktig och samarbetsvillig men behöver lite mer skolning. Det var lite ovarsamhet med vilt och lite väl mycket hets runt fötterna på mig. Jag är mycket nöjd med Freddies prestation och han gjorde det han kan och lite till. Det blev en bra avstämning på vad vi behöver träna på. Helt underbart var det att ha Jill, Peter och alla andra i ryggen som stöd. Det gjorde att jag kände mig lugn och kunde fatta rätt beslut i alla situationer.

Eftersom vi startade först hade jag sedan gott om tid att titta på de andra startande och fick se många duktiga hundar. Vädret var underbart och som vanligt är alla så trevliga och mysiga på Brunnsholm och jag hade en toppendag. Vi fick avsluta med släpspår och det gick galant, skönt att ha det avklarat. Vi fick ett 3:e pris som jag är mycket nöjd med och min parkamrat Fredriks hund fick 1:a pris med Hp, grattis!

Grattis också till Fran och Aska som debuterade med apellspår i lördags och blev godkända, på Brunnsholm Tina Ö med Sluggo och Fokus som båda gick till pris igår och Inga med Kenzo, även där pris. Jag såg både Sluggo och Fokus, Sluggo är en härlig arbetsmaskin att se arbeta. Fokus härligt balanserad och så himla söt.

september 2008
M T O T F L S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Blog Stats

  • 121 145 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie