Igår blev det stressig att hinna med jobb och så iväg till kursen. Men vi kom i tid och hann leka lite burlekar innan kursen började vilket var min plan. Fanny började med att prata om hur man med hjälp av olika övningar kan stärka hundens svaga sidor. Sedan fick vi diskutera i 2 grupper vad vi ville stärka upp hos våra hundar och hur vi skulle gå tillväga. Jag vill få Freddie att jobba ut från mig utan retning, kunna släppa belöningen med blicken, bjuda passiva beteenden och utveckla sin smidighet. Efter det fick vi välja en övning att jobba med och jag valde burleken eftersom det är en bra övning för att jobba framåt. Jag vill få ett driv till buren så jag kan skicka honom i full fart in i den. Eftersom burleken är bra till så mycket så ville alla jobba med det. Man tränar hunden att slappna av bland andra hundar, man tränar självkontroll, man lär hunden vänta på sin tur, driv framåt och säkert en massa andra bra saker. Mer om burlekar kan man läsa t ex i Sivs blogg. Vi jobbade 2 0ch 2 igen men i nya par. Tjejen jag jobbade med var på sin första hundkurs någonsin så det blev tyvärr inte mycket diskuterande av mina övningar men istället fick jag bra stöd av Fanny och Carro (som praktiserar hos Fanny och Thomas). Själv fick jag bra övning i att introducera burleken för en total nybörjare och det är också nyttigt. Vi fick till några riktigt bra pass där Freddie verkligen sprang in i buren och vände på en femöring. När jag flyttade buren fick jag stänga den för att han inte skulle springa in i den på vägen. Sådant är kul. Under hela kursen har han suttit tyst i både öppen och stängd bur trots att det kastats bollar och andra leksaker precis utanför buren. Visst jagar han upp sig men det går inte över styr. Nu är jag så tänd på burlekar att jag funderar på att ta med buren på eftermiddagens träning.

Efter rastning och middag fick vi välja ett nytt beteende och nu valde jag lite raskt puppy yoga som innebär att hunden ska böja ner huvudet mellan frambenen. Tassarna ska vara på en utsträckt arm men på den här bilden som jag lånat från Fannys blogg kan man se själva huvudrörelsen.

puppy-yoga

Fanny har lagt upp en film när hon tränar detta med Squid på Klickerklok

Syftet med den här övningen är att man helt enkelt tränar upp muskler och smidighet hos hunden. Sen är det bra att träna sina egna färdigheter på trix där precisionen inte är lika viktig som om man shejpar delar lydnadsmoment. Det gick inte så bra för oss och jag lyckades bara få upp Freddies tassar på en stol. Han var helt enkelt trött och hade svårt att koppla bort den livliga leken hos paret bredvid oss. Han fick kursen första och enda frustrationsanfall men det gick snabbt över. Freddie har verkligen gjort framsteg på det området och har lärt sig jobba sig igenom sin frustration utan att ge upp.

Mot slutet var det ett trött gäng som satt och var alldeles toma i huvudet när Fanny undrade om vi hade några frågor eller om det var något moment vi ville titta extra på. Jag bad om hoppet och det var lite pinsamt. Jag fick först visa hur jag gör och fick 2 frågor, varför står du så långt ifrån hindret och varför säger du bra. När jag flytta närmare och istället bara kastade bollen nästan samtidigt som jag släppte loss Freddie fick jag genast bra fokus och driv över hindret. Tyvär och som ofta med bollbelöning så blir Freddie lite okontrollerad och for in i en bur där det satt en hund som tyckte det var mycket obehagligt. Det var inte alls bra och jag är så ledsen att det hände. Vi stannade kvar efter kursen så fick hundarna mötas och den andra hunde jobba sig närmare och närmare. Det här är Freddie helt suverän på och visar tydliga lugnande signaler och ignorerar den andra hunden totalt. Vi lyckades helt lösa upp situationen och jättebra av matten som direkt tog tag i saken.

Idag behövde både Freddie och jag rensa huvudet så det fick bli en skön lite längre promenad med mycket lösspring utan krav. I eftermiddag ska vi träffas några från klickerforum nästan hemma och träna lite.

Till sist önskar jag alla som ska starta på WT lycka till imorgon, jag ska hålla tummar för er alla.