You are currently browsing the daily archive for augusti 5, 2009.

Igår var det dags att dra igång sökträningen igen med nya gruppen. Vi höll till på Lise-Lottes gård i Lissma igen och det var en riktigt jobbig och knepig bana. Bara att valla rutan tog på krafterna då det var berg och branta stup. Freddie fick starta som andra hund och var taggad till tänderna. Som vanligt blir därför första skicket lite ostyrigt, måste fundera på hur jag ska få ordning på det. Något som också fungerar dåligt är fotgåendet och det måste vi göra något åt. Planen är massor med fotgående i skog när vi itne ska träna, att försöka få ordning på det när vi ska träna sök är lönlöst och leder bara till konflikt. Freddie jobbade bra i den svåra rutan, tredje skicket så fick han problem som berodde på flera saker, figgen låg inte där vi trodde, Freddie var tvungen att ta sig upp och nedför flera berg för att hitta vilket han är ovan vid och dessutom var det absolut vindstilla. Men efter lokalisering av figgen gick det bättre och Freddie hittade. Magnus berättade att han sedan han tagit rullen fick problem med att hitta tillbaka men löste det själv tillslut. Sista skicket var Freddie trött och hade inte riktigt samma tryck ut men bra fart ändå såklart. Att ta det lugnt finns inte i Freddies värld. På påviset så gick han faktiskt nästan hela vägen. Svetten rann på mig efter spring i skogen och Freddie flåsade rejält. Det fick bli avskrittning, syreväxling och massa vatten innan han fick sätta sig i bilen. Själv fick jag vila upp mig med att vara figge åt de 2 sista hundarna. En trevlig sysselsättning när skogen är full av blåbär. Jag är riktigt nöjd med Freddies arbete, strulet vi hade sist vi körde med markeringarna är helt borta. Freddie markerar inte direkt utan letar fortfarande efter lösrullen, jag tycker det är bra för jag kan gissa att blindmarkeringar annars ligger nära till hands för honom. Han går inte på figgarna så då tycker inte jag det gör något.

Jag har tagit upp morgonträningen igen och den här veckan står framförmappen och grundfärdigheter på schemat. Vi har fokuserat alldeles för mycket på framförgåendet på bekostnad av övriga momenten så nu kör vi det innan vi kör ett pass framförgående. Nu har Freddie inte varit så allert eftersom vi tränat rätt hårt kvällarna innan men med korta pass får vi en del tränat. Ikväll ska vi träna vattenapportering med Maria och Fran.

augusti 2009
M T O T F L S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Blog Stats

  • 121 144 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie