You are currently browsing the daily archive for augusti 19, 2009.

Igår var det sökträning igen. När jag kom hade några i gruppen redan vallat så allt var serverat, lyx. Fast det innebar att Sabina inte fick komma ut och springa i skogen innan söket utan fick sitta i bilen tillsammans med Freddie. Eftersom det fort blir mörkt så hade de vallat en kort bana och de flesta valde att finslipa på olika saker. Flera valde att lägga 2 figgar på rad i kanten. Alltså först skickar man till hörnet men hunden hittar på 25 m. Sen ska hunden efter det gå ut i hörnet förbi första legan. Kul övning men lite för avancerad för mig. Själv valde jag att passa på att träna skogslydnad, att Freddie ska gå fot tillbaka till stigen efter påviset. Jag gjorde så att figgen fick en leksak och när Freddie gick fint och fokuserat på mig sa jag varsågod så fick han bollen. Min tanke är att han ska få bakåttänk i transporter istället för som nu, bråttom till stigen och nästa skick. Jag körde 2 skick på fulldjup och ett på 20 m. En sak till som vi kom på är att Freddie inte är van vid helt dolda figgar. I den här gruppen är dom duktiga att ta med kammoflagenät och det är inte Freddie van vid, utan han buffar och vill kolla om det ligger någon där. Men jag tror att han kommer lära sig det där och är inte så orolig. Framöver kommer jag fokusera på att få till detaljerna för Freddie är helt klart med själva söket inför apellen.

I morse så fick Sabina sig en genomkörare i några lydnadsmoment och oj vad hon gör dom bra. Jag blir sugen att tävla med henne men jag vet att hon inte håller i allt. Kul hade vi i alla fall. Sedan fick Freddie träna ingångar och lite fritt följ innan vi satte igång med framförgåendet. Det såg bra ut först men sedan började Freddie gå ut åt höger i stället för rakt fram. Åh va jobbigt och han envisades säkert 10 ggr innan han gick lite mer åt vänster och jag kunde belöna. Det konstiga är att jag alltid kastar belöninge år vänster så jag fattar inte varför han gör så. Det kan vara så att jag behöver generalisera så Freddie lär sig använda mig som referens istället för något på marken.

augusti 2009
M T O T F L S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Blog Stats

  • 121 144 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie