Niklas ligger hemma och tror han fått svininfluensa, det verkar vara slaskdiagnosen just nu om man råkar bli sjuk. Så jag har roat mig i Roslagens famn nästan hela dagen. Först bar det av till Märta för att prova hennes fina flottar. Freddie var lite stirrig då vi träffat en högöpande tik på morgonpromenaden. Hon ställde upp sig men Freddie hängde faktiskt med mig när jag bad honom och för det fick han leka med bollen.

Först fick Freddie provapportera på nära håll. Jag skickade på linje tag och Freddie tuffade på förbi flotten som låg 2 m ut, ”va, ska jag inte simma längre”. Men Freddie stoppade fint på signal och med hjälp av söksignalen begrep han att han skulle ta dummyn på flotten. En gång till testa vi innan Märta rodde ut flottarna.

Marta

Kolla de fina flottarna

Freddie skickades på den första i linjen men jag fick styra lite för han siktade hellre på näckrosblad än på flotten. Andra blev ännu svårare och på den tredje  så fick Märta hjälpa till och klappa lite. Vi gjorde om den och det gick bättre sen fick Freddie vila medan Jim jobba med flottarna. Det märktes att han var mer van och då såg man fördelen med dom. Jim fick bra riktning mot de väl synliga apporterna. När Jim tänjt på avståndet plockade Märta in alla flottar för att dom inte skulle störa och sedan var bara den sista på andra sidan sjön kvar. Märta höll sig i närheten utifall att Freddie behövde hjälp. Men han tuffade på i en rak kurs. Allt jag behövde göra var att stötta då och då, framförallt när han vek av lite men rättade upp sig själv. Tänk vad lite paus kan göra. Är jättenöjd med Freddies arbete, det är skoj när man verkligen ser hur hunden utvecklas. Freddie fick avsluta med en dubbelmarkering som han löste fint.

Nu åkte vi direkt till bondemarknad, kolla in när Magnus smidde krokar  kolla på loppisen, köpte ägg och fikade.

Magnus

Magnus i smedjan

 

Kalvar

Nyfikna kalvar…

Nyfiken

…och en nyfiken Jim

När jag ändå var i krokarna åkte jag till ett ställe Märta rekomenderade, Växtplats Nybyn en ekologiskt butik, kafé och plantskola. Helt underbart ställe som jag varmt kan rekomendera. Jag handlade grönsaker, pelargoner som jag bara inte kunde motstå och fina krukor att plantera dom i.

Pellisar

3 av pelargonerna står fint i köket

Ikväll har jag postat anmälan till jaktprov och imorgon börjar jag jobba igen.