You are currently browsing the daily archive for maj 11, 2007.

Börjar med det tråkiga. Var och besiktiga bilen i morse och fick nerslag på att det läcker bromsvätska. Detta hade jag bilen inne på verkstad för i februari och gissa om VAG i Hammarby har fått veta att dom lever. Om någon har tips på en pålitlig Audiverkstad som jag kan vända mig till i fortsättningen så hör av er.

Så till det roliga då, kursen. Jag hade planerat att träna Freddie i att inte byta apporter ”the clicker-way”. Haha ibland bara krånglar man till det för sig genom att använda metoder som är utvecklade för icke-apporterande hundar. Freddie skulle sitta hos en figurant och jag gå iväg och lägga en dummy framför mig som Freddie inte skulle ta medan figuranten presenterade en dummy som han skulle komma in till mig med. Freddie fattade nada. Han ville absolut apportera den JAG la ut och struntade helt i den Mia lagt framför. Så vi fick börja med att få honom att förstå att det var den apporten han skulle ta innan jag la ut den störande. Till slut förstod Freddie och jag belönade med boll för att riktigt förstärka detta. Det gick jättebra och Freddie fick pausa. Andra passet började vi från där vi slutade men nu ville Freddie inte ta någon dummy utan kom direkt till mig för att få sin boll. Vi backa tillbaka men det bara gick inte. Blev någon låsning så istället testa vi att skicka Freddie från mig och så la jag ut apporten så han sprang över den påväg in. Det gick klockrent och jag kunde avancera väldigt snabbt. Ja sa Maria sedan att det där var ju steg 2 och anses som svårare. Nu har jag väl helt sabbat avlämningarna med bollbelöningen men jag tror att det bara gäller att få Freddie att fatta vad som krävs för att få bollen, en snygg avlämning i hand utan strul.

Sista passet körde vi hoppet och träningen går ut på att Freddie får gå mellan 2 personer och inkassera klick och belöning. Kriteriet är att han ska passera genom hopphindret. När Freddie väl förstått att han inte måste vänta på varsågod så sprang han fint mellan oss och jag kunde backa flera meter från hindret.
Imorgon så händer det en massa roliga saker. Det är vårdagar i jaktlaget och kanske ska jag dit och passa på att träna på älgprovet. I så fall får Freddie följa med och träna markeringar och kanske linjetag. Eller så åker jag en sväng till klubben där det är brukskampens första deltävling. Hade tänkt delta med Sabina men eftersom hon inte är en hund med outömliga energiresurser så får hon ha vilodag imorgon inför vilstpårprovet på söndag. Peter ska starta på jaktprov i morgon och det vore jättekul att åka och titta. 2 dagar i rad med långa bilresor låter däremot inte så lockande. Då säger nog min rygg upp sig. Med tanke på att min bil inte är i bästa skick heller så för jag nog tyvärr avstå. Att bara vara hemma och jobba i trädgården lockar också en hel del och behövs verkligen. Sitta och ha tråkigt behöver man i alla fall inte.

Trevlig helg!

Tina

maj 2007
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 121 144 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie