You are currently browsing the daily archive for maj 24, 2007.

Igår var vi bara 3 på kursen och därför så tog vi en hund i taget och alla fick hjälp hela tiden av Maria. Jag hade planerat att få hjälp att komma igång med ”långsam-target” och sedan att börja baklängeskedja ett skojmoment. Långsamtarget är något som hunden ska lära sig att gå eller trava till i lugnt tempo. Det kan sedan användas i framförgående, framåtsändande eller något annat moment där man behöver lära hunden att gå ifrån föraren. Eftersom långsamhet och lugn inte är Freddies paradgren så ville jag ha hjälp med hur jag ska göra. Jag hade med en liten pet-flaska som Freddie fick klick för när han duttade på med nosen. Ganska snabbt kunde vi avancera till att han skulle gå några steg. Maria är suverän på att se vad Freddie behöver för ”hjälper”. Dvs jag måste vara supertydlig, inte låta honom starta från sitt eller ligg, inte öka på avståndet för snabbt osv. Sen så var den lilla halvlitersflaskan inte rätt target då den framkallade ett nosbeteende och att Freddie gärna la sig ner vid targeten. Man vill ha hög nos. Så jag ska klura ut en högre target och fortsätta hemma. Känner att jag skulle behöva Marias stöd och hjälp i fortsättningen också. Maken till positiv människa får man leta efter. Freddie är inte den lättaste hunden att jobba med men samtidigt kräver klickertränigen verkligen att jag är konsekvent och tydlig vilket Freddie behöver. Han har en extrem förmåga att lägga till egna saker till varje moment och det får man passa sig för. Klockan drog iväg och baklängeskedjningen hanns inte med utan vi avslutade med en gemensam platsliggning. Jag tog med en kycklingklubba som var halva Freddies middag och la bakom som externbelöning. Freddie la sig snyggt och prydligt vid sidan och jag belöna med rösten och godis att han låg kvar. Jag kunde till och med till slut gå och ställa mig framför honom en kort stund. När han varit riktigt duktig fick han ta sin middag. Helt plötsligt så har vi tagit stora steg i momentet platsliggning som var det vi startade kursen med.

Imorse tog jag med frukosten till skolan igen. Sabina fick göra rutskick. Första gången sprang hon till konen först men sedan direkt till skålen. Andra gången fick skålen vara tydligare och så skicka jag från kort avstånd. Fick till det bra innan det var dags för paus. Freddie fick bara träna att sitta framför och hålla kontakt. Jag koncentrerade mig på att han inte skulle fara runt utan sätta sig framför och direkt titta på mig. Det fick räcka med det då Freddie var trött efter gårdagen. När Sabina jobbade så satte han igång och skälla igen så jag fick ta bort honom en bit. Då blev han tyst. Sabina fick ett rutskick till som blev perfekt och då kom en massa barn springande för att leka i parken och jag fick snabbt plocka ihop mina saker. Ikväll är det sökträning igen. Jag måste åka och köpa ett nytt halsband till Freddie. Det han har är på yttersta hålet. Fattar inte vad han ökar i halsomfång helt plötsligt.

maj 2007
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 121 142 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie