You are currently browsing the daily archive for maj 23, 2007.

Vill börja med att tacka för alla grattis till Freddies röntgenresultat. Det värmer att så många tänker på oss.

Igår var jag så trött efter heldag och utgång med jobbet på måndagen att jag inte orkade ta mig till tisdagsträningen. Jag tog med hundarnas middag till skolan istället och körde lite träning med den som belöning. Sabina fick skickas till rutan med halvsynlig skål ett par gånger och det gick perfekt. Gjorde sedan ett ställande under gång där hon satte sig och ytterligare ett försök som gick bra. Avsluta med en inkallning från 30 m och belönade direkt ställandet med att skicka till matskålen. Freddie fick träna på att gå förbi matskålen i slakt koppel och kontakt med mig några gånger. Växla mellan att klicka och belöna från fickan och att han fick hämta maten. Eftersom dom fick fläskben till middag så tog det en stund att sätta i sig maten och då passa jag på att byta hund. Freddie fick också träna på att lägga sig vid sidan för att få sin mat och han la sig väldigt rakt och fint. Försökte fuska några gånger genom att inte lägga ner armbågarna med det lönade sig inte.

I morse tog jag med frukosten till samma ställe. La ut en ruta i gräset denna gång så att skålen blev mer dold. Sabina sprang till mitten 2 ggr utan strul. Innan hon fick gå till rutan träna vi fotgående och gjorde ett läggande under gång. Kanske blev det för mycket för andra passet tog Sabina sikte på en sten och sprang dit istället för till rutan. Visa skålen och gjorde om men samma sak igen. Då gav jag upp och plocka ihop. Medan jag gjorde det så försökte Sabina sno åt sig maten så jag blev ordentligt arg på henne. Inget bra avslut alltså. Freddie fick fortsätta lägga sig vid sidan och sedan böt jag till att sitta framför med kontakt. Han blir lite virrig när jag byter men förstår snabbt. Freddie skötte sig bra i arbetet och mindre bra i passiviteten. Han satt och yla och det eskalerade i ett skällande när Sabina skulle jobba. Att ignorera hjälpte inte och jag vill heller inte at than ska stå och låta sådär så utan att titta på honom gick jag dit och flyttade honom längre bort och gick sedan iväg fortfarande utan kontakt. Då blev han tyst. Gjorde samma sak i gårkväll. Vet inte om det hjälper med min teori är att skällandet inte leder till aktivitet utan istället fråntas han möjligheten att titta på. Han håller i alla fall tyst efter den manövern.

Ikväll är det klickerkurs och vi har som vanligt tränat alldeles för lite. Det är näst sista gången och jag funderar på att försöka träna in långsamtarget.

maj 2007
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 121 144 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie