You are currently browsing the daily archive for maj 20, 2007.

Oj vad med träning det blivit och bara jakt. I onsdags fick vi hänga med ett träningsgäng till Kvarnsjön för apporteringsträning. Vatten var planerat men en självutnämnd polis satte P för det så det fick bli markeringar och linjetag istället. Det var ett stort gäng så vi dela upp oss i 2 grupper. I vår grupp började vi med markeringar upp i en skogsbacke. Inte helt lätt och perfekt för Freddie som absolut måste få jobba med sina markeringar. Medan de andra jobbade så la jag ut ett linjetag bakåt från gruppen för balans och belöning när Freddie var tyst och lugn. Det fungerade bra och roligast var att Freddie fokuserar så bra på det vi ska göra trots att det händer saker bakom ryggen. Eva började Freddies markering med att bara släppa dummyn vid fötterna men det blev för svårt så vi gjorde om och han fick ett kast utan kvack. Dummyn hamna lite knepigt mellan stenblock och Freddie fick jobba för att hitta den. Eva tyckte han behövde hjälp och smög ut en annan. Hon kunde ju inte veta att Freddie är en hund som inte ger upp i första taget. Det gjorde absolut ingenting och Freddie var nöjd med att få apportera. Nästa övning blev linjetag åt det hållet som jag skickat Freddie tidigare men mycket längre in i skogen. Nu la jag ut närsök upp i området där vi tidigare jobbat med markeringar som jag kunde belöna Freddie med. Linjetaget fick han göra när 2 återstod. Det blev alldeles för svårt och Freddie fastna där dummyn legat tidigare. När jag blåste stopp så stanna Freddie så att jag kunde skicka på ut. Det blev mer riktat sök än linjetag men dummyn kom hem. Skicka på den sista också och nu stanna han själv och fråga där jag blåste stopp förra gången. Samma resultat. Efter det var vi nöjda och gick tillbaka till bilarna för fika och eftersnack.

I torsdags var det jaktkurs i Bålsta och alla var där för vattenträning. På väg ner till vattnet fick vi gå i par med hundarna fot. Då och då kastades en dummy som den föraren som befann sig längsfram till höger fick hämta. Sedan roterade så alla fick hämta en dummy. När vi var klara och så kom det dessutom tennisbollar farande utan förvarning genom linjen. Freddie var otroligt duktig och gjorde ingen ansatts till att knalla utan satte sig bums när vi stannade. Men när vi närmade oss vattnet fick det bli koppel på för den retningen blev för stor. Hundarna fick jobba en hund i taget och undertiden fick en annan gå en jaktstig med Jörgen. Freddie var väldigt pipig så det blev mycket ut och gå fot med honom. Försökte lägga ut ett arbete bakåt men det hjälpte inte mycket. Att bara gå var bättre. När det blev Freddies tur så var han heltänd. Båten var han helt förundrad över och kolla in årorna mycket noga. Såg väl ut som stora pinnar. Anita la ut dummyn och Freddie nästan sprang ut på vattnet och visste inte hur fort han skulle komma fram. Andra gången gick det bättre. Avslutningsvis la Anita ut en dubbelmarkering. Freddie var väldigt störd av nr 2 men hämta 1:an och kom in med. Den blev lite åtgången,inte hål men lite tugg hade det blivit. Freddie blev stressad av att ha 2 att hämta helt klart. Skicka på den andra som en dirigering och den tog Freddie fint.
Efter torkning och fika fick Freddie gå jaktstigen där Jörgen med stor inlevelse skjuter kråkor. Freddie skötte sig genom promenaden men jag tycker att fotgåendet kunde vara bättre. Lite för långt fram för min smak. Efter det åkte vi hem för att åka till landet.

18_maj-tuffa-freddie.jpg
Tuffa Freddie på landet

I fredags så träna jag sök med hundarna. Freddie fick börja och jag la ut 6 dummies mellan 10 m och 60 m. Freddie fick hämta 3 och sedan la jag ut 2 bakåt och Freddie fick hämta en av dom innan han fick vila en stund. Eftersom Freddie sökte bra så la jag inte ut nya utan han fick hämta in återstående 3 + den sista av de som låg bakåt. Freddie jobbade bra och hade inga problem att ta sig ut i området. Efter lite återhämtning så gick vi hem och jag tog Sabina till samma plats. Hon fick också hämta 3 och sedan vila. Efter det la jag ut 2 igen men hon letade bara där hon inte varit tidigare och fick in de övriga. Jag tyckte hon jobbade väldigt bra hela söket och följde upp alla vittringar.

I lördags fick hundarna vattenapportera. Sabina fick jobba först och var hetl oregerlig. Hon smet iväg och doppa sig så fort hon kom ut och kunde inte gå fot. Dessutom valde hon väg på andra apporten. Kan ha att göra med att hon fick vatten i halsen efter den här kallsupen.
18_maj-sabina-vatten.jpg

Freddie skötte sig bättre i transporten även om fotgåendet blir svårt. Han markerade bra och hade bråttom till dummyn. Var nöjd med avlämningarna också. Han har lite svårt att släppa kastaren med blicken bara. Det kan ju komma en dummy till.
19_maj-freddie-vatten.jpg

På kvällen fick vi hundbesök, bulldogen Elin.
19_maj-elin.jpg

Sabina tycker hon är läskig och gömde sig i fåtöljen
19_majsabina.jpg

Idag fick Sabina gå ett blodspår på morgonen. Det gick sådär. På rakan innan tokvinkeln så hitta Sabina något att rulla sig i vilket gjorde att hon tappade fokus och for iväg 10 m till häger och parallellt med spåret. Då kom hon på spåret efter tokvinkeln och spårade tillbaka, gick ut i återgången och hitta sedan bakspåret som hon missat. Efter att ha snurrat omkring ropa jag på Sabina och förde henne på rätt spår igen. Sen spårade hon på fram till skanken. Sabina var rejält trött efter spåret och jag tror jag ska lägga några kortare spår med återgångar för att träna bara det innan vi går ett prov igen.
Nu ska hundarna få vila några dagar medan jag jobbar på jobbet.

maj 2007
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 121 144 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie