You are currently browsing the daily archive for maj 1, 2007.

Tack för grattulationerna!
Idag har det varit jaktkurs men eftersom jag tycker Freddie markerar lite på svansen fortfarande (jag är säkert pjoskig i överkant) så tog jag med mig Sabina. Hon blev så klart jätteglad över att få följa med och skutta in i bilen. Anita var iväg på annat så Peter Wingård var vikarie och det skötte han gallant. Vi fick börja med en genomgång i hur man tränar in ett bra sök. Man tycker kanske att det där kan man och att det inte ska vara så mycket att tänka på men så är absolut inte fallet. Peter sa många bra saker och något jag slarvat mycket med är att jag inte slutar i tid. Sabina fick börja och vi gick ut och la ett motivationssök där vi la ut de bakersta först. Sabina sprang rakt ut till de 2 första och den tredje började hon söka efter. Då slutade vi för hon gjort ett bra jobb och för att hon skulle känna att det var roligt .Och mycket riktigt, andra gången var Sabina mer laddad och for ut och tog upp dummies i farten. Vi stod och gapa allihopa, så är jag inte van att se Sabina. Även här fick hon sluta efter 3 och Sabina verkade kunna fortsätta och tyckte det var riktigt skoj. Kanske ska man träna lite mer med henne och göra detta skoj igen. Efter fika gick vi med Jörgen och det var en liten bana där Jörgen gick före med bössa och sköt och kasta ibland. Första fick jag hämta och andra fick Sabina hämta. Hon skötte sig bra även om jag fick bråka med henne i fotgåendet. Mycket bra träning var det i alla fall. Vi avslutade dagen med att gå på tok-linje som Jörgen kallar det. Vi går alla på linje och så kastas det en dummy framför, vi tar kontakt med hunden och vänder om och går åt andra hållet där proceduren upprepas. Vi avslutade med att bara stå en stund och hundarna var helt lugna.  Sån här tränig behöver Freddie massor av men det är inte långt till nästa gång.

Freddie fick efter kort rastning på fältet träna lite nostarget. Idag tränade jag på att få honom att fokusera på uppgiften. Ofta så duttar han någonstans på handen eller så duttar han med munnen. Jag klicka bara för nosduttar på fingret och faktiskt så lugnade Freddie sig.

maj 2007
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 121 144 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie