You are currently browsing the daily archive for januari 4, 2009.

Brr va kallt det är. Vi skulle träffas på SSBK, bruksattsningsgänget men jag avstod. Det går inte att lydnadsträna när det är runt -10 ute, i alla fall inte för mig. Istället fick det bli långpromenad i det vackra vädret, då får man röra på sig och kan ha vantar mesta tiden. Sabina var omöjlig idag, drog och streta i kopplet så jag vågade inte släppa lös henne så mycket. Kan hon inte uppföra sig i koppel lä rhon inte komma på inkallning heller. Vi fick sällskap av vår pratsamme vän igen men hon vek av efter halva sträckan så jag fick vara ifred med mina tankar.  Eftersom jag inte läser mail så ofta när jag är ledig missade jag att vi var inbjudna till Nynäshamn på jaktträning idag, typiskt. Det hade passat bättre än lydnadsträning.

Igår var det jaktträning igen med Sara och Aimie, det är lite tråkigt att det inte är fler som vill träna jakt på klickerskt vis i Stockholm men vi är i alla fall ett litet trevligt gäng. Freddie var mycket bättre på pip-fronten och lät bara när han var uppbunden och jag hjälpte de andra. Fokus denna gång låg på fotgående. Jag har tidigare jobbat enligt Eva Bodfältds metoder och vi kom en bit men så rann det ut i sanden då det bara var jag kvar som ville träna så. Men Sara vill också träna efter den metoden så vi körde igång. Det blev riktigt bra träning. Marken vi träna på var lite knepig, små kullar och ris som gjorde det svårt att markera. Aimie och Sara stod i var sin ände och lotsades kasta och när jag tyckte Freddie gick bra så kastade dom. Snart kom Freddie ihåg övninge noch gick fint så jag ökade på kriteriet med att han skulle sätta sig vid kast istället för att fortsätta framåt några steg. Gick bra det med men snart blev Freddie så i gasen att det blev svårt igen. Och det var det som blev så bra för Freddie har just problem att koncentrera sig när han fått jobba en stund men här kunde han inte göra fel. Han fick helt enkelt jobba sig igenom.

Easy och Natchos fick göra samma sak och sedan hade Sara en till övning på lut. Jag stod och locka med leksak och Sara och Easy gick fot  runt mig, när Easy gick bra fick hon leka. Samtidigt så fick Freddie sitta lös med en boll bakom sig och den fick han hämta när han satt tyst och stilla. Det funkade jätte bra. Sara kunde även gå mot mig när jag lockade framför, dom är så duktiga. Freddie fick göra samma sak men då höll Sara en tennisboll. Freddie ville helst sitta och titta på Sara men kom snart underfund med hur han skulle få bollen. Till sist kunde Sara t o m bolla lite. Jag tror det här blir toppen om vi jobbar vidare med det. Precis var Freddie behöver. Nu tyckte jag det räckte med träning för Freddies del så efter fika och nedvarvning fick vi hjälpa Aimie att iscensätta ett tollingprov. Verkligen spännande för det har jag aldrig sett tidigare. Nachos var riktigt duktig tycker jag.

Jag fick skynda mig hem då vi skulle ha gäster på kvällen. Våra föräldrar var inbjudna då vi inte setts i jul.

mormor-sabina

Sabina gillar ”mormor”

Det blev en trevlig kväll och det enda som är lite tråkigt är att alla åker färdtjänst och måste boka hemresan i förväg. Det blir lite trist när man måste passa en tid.

Imorgon ska vi jaga i kylan. Tur man ska gå i drev så man slipper stå och frysa.

januari 2009
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Blog Stats

  • 121 142 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie