You are currently browsing the daily archive for januari 18, 2009.

Stackars Freddie har råkat ut för samma sak som Aska, nämligen vattensvans. Igår kväll var han en riktig ynke-pynke och slokade med svansen. Ändå hade jag varit noga med att sätta på Freddie täcke medan vi fikade men täcket har han vuxit ur så det täcker inte riktigt där bak. Dags för ett nytt. Hursom helst så har det blivit korta rastningar för lille mannen och Sabina fick passa på att träna att gå lös. Idag kom hon nästan varje gång jag ropade. Gjorde ett godisträd och hon höll på länge och väl med  5 godisar. Annars så far Freddie fram som en virvelvind och snor alla framför nosen på henne. Vädret var inte det roligaste med snålblåst och små isgryn som piskade i ansiktet. Var helt ok att tillbringa eftermiddagen på Västberga hundgymnasium och lyssna till den fantastiska föreläsaren Runar Naess. Jag har alltid velat lyssna till honom och när det bjöds på föreläsning nästan hemma och dessutom till en billig peng var det bara att slå till. Kan rekomendera alla som har channsen att lyssna på karln för oj vad han har kunskap. Han slog hål på den ena myten efter den andra och vi fick många fina exempel på hur vargar och hundar kommunicerar ochhur vi kan utnyttja det. Jag har skrivit 4 fulla A4 sidor och kommer kanske redogöra mer i detalj för vad han sa senare men några saker som fastna mest var dels aggresivitet hos hundar, vad det kan bero på och hur man kan arbete med problemet. Helt klart menade han att det inte är något en amatör ska pyssla med och definitivt inte efter att ha tittat på Ceacar Milan och liknande program. En annan sak han pratade om var relationen mellan människan och hunden och hur viktigt det är att hunden känner tilit och förtroende. Att med våld lägga valpen på rygg är bland det värsta man kan göra. I värsta fall kan det leda till att hunden blir en rätt, aggresiv och osäker hund. Gör man så med en vargvalp kommer den för alltid vara rädd för människor. Att göra samma sak med en vuxen hund rekomenderas inte heller, den blir antingen jätterädd eller så svarar den emot. Oavsett så har förtroendet fått sig en rejäl törn. Usch jag tänker så klart på kursen jag gick i somras där den engelske instruktören tryckte ner Freddie varpå Freddie inte vågade sig fram till funktionärer på flera månader. Dumt! Enligt Runar så är det aldrig våld inblandat när en varg lägger sig på rygg utan det är något vargen gör för att visa underkastelse. Den dominante vargen nosar och slickar på varjen som blottar magen.

Träffade så klart folk man känner bl a Sara och Hanna. Toni var där också och jag kunde prata apporteringskurs med henne. Jag har nämligen anmält mig till apporteringskurs II på www.hundhotellet.se men Jenny tycker jag ska gå III som är för elithundar. Toni redde ut det hela för mig för jag vill ju gå samma kurs som hon.

LCHF

Sover gott och mitt beroende av pro-viva är borta. Igår hade vi köpt lite goda ostar och korvar för att snaska lite framför tvn. Vi blev aldrig sugna men stoppade i oss lite för syns skull i alla fall. Har ökat på fettintaget vilket gjort att illamåendet försvunnit. Jag mår super!

januari 2009
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Blog Stats

  • 121 142 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie