You are currently browsing the daily archive for januari 6, 2009.

Idag var det dags för nästa inplanerade träning med Sara och Aimie. Aimie hade bjudit med en kompis som också har tollare och Aimies man. Jag fick hjärnsläpp och var på plats före 11 fast vi bestämt 11:30, typiskt mig. Men jag utnytjade tiden till att lägga ut ett sök till Freddie i skogsbacken på andra sidan fårstängslet. La också ut 2 dirigeringsområden efter varandra så det blev lite balans. Freddie hade lite problem med staketet och blev väldigt osäker så jag fick ställa mig nära. Han leta bra och missade bara den sista som jag gömt ordentligt. Får trösta mig med att inte ens Easy hittade den, hon är verkligen en toppensökhund. Men jag hitta den när jag gick för att leta. Dirigeringarna gick bra också t o m området bakom det första där Freddie lydde bra på att jag klämde i med ett extra ut vid det gamla området. Nu hade de andra kommit så vi planerade upp dagens övningar. Tollarna ville träna tollingprov och under tiden jobbade labbarna med att gå fot bakom störning. Easy gick inte att rubba trots dummies som flög och ajg som lockade så jag fixade till en pinne. Hihi va roliga de här hundarna är, Easy har visst aldrig sett en bössa men när jag låtsas smyga, lägga an och säga pang blev hon väldigt tänd och gick ur position. Även Freddie fick svårt att sitta still under mitt skådespel. Han fick sedan gå fot med sara gående framför med tennisbollen. Vi kom så långt att hon kunde leka lite med bollen i handen. Nästa steg blir att låtsas kasta bollen. Det är så enkelt när man kan styra över belöningarna och hunden måste lista ut vilket beteende som leder fram till belöningen.

Efter fika gick vi på linje mellan 2 kastare. Båda skötte sig bra, halkar fram ibland men var stadiga och tysta. Sara hade lagt ut ett dirigeringsområde också som vi kunde skicka till medan den andra hunden gick på markeringen. Bra astt direkt kunna belöna rätt beteende. Nu var Freddie lite tveksam och stanna och fråga, han blev kanske störd av Sara men det måste han vänja sig vid. Tendensen att det blir svårare att koncentrera sig på fotgåendet när man hämtat några apporter höll i sig men det blir bättre. Det här är ett utmärkt sätt att träna uthålligheten.  Vi hjälpte Bruno med samma övning fast med en hund och sen var jag nöjd. Trots att det blivit varmare ute kändes det kallare än sist så det var hög tid att åka hem och värma sig.

Imorgon är det jobb igen efter 18 dagars ledighet. Det har verkligen varit skönt och det var länge sedan jag kopplade av så här. Det har varit välbehövligt.

januari 2009
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Blog Stats

  • 121 142 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie