You are currently browsing the daily archive for januari 17, 2009.

Freddie börjar bli bra i magen så jag vågade mig iväg på lite träning med Sara och Easy som vi bokat sedan tidigare. Vi blev inte flera så den planerade provträningen skippade vi, det är bra om man är flera då.  Jag hade en idé om att vi skulle träna långa markeringar som Sara köpte men först gick vi och la ut 5 närsöksområden. Innan vi startade fick hundarna varva ner igen, dom blir så uppspelta när vi gör saker och dom inte får vara med. Jag gillar verkligen att träna med Sara, hon har samma tänk som jag, att man pausar och fikar ofta så hundarna inte går upp för högt i stress och så avslutar vi träningen med att sitta tills hundarna kopplar av, dom ska ha en lugn minnesbild med sig hem. Vi konstaterade att sådan träning tar tid men att det säkert är väl invetsterad tid. Jag ser ju på Freddie att han snabbt fattar att när kaffetermosen åker fram är det lika bra att lägga sig och vila.

Vi utgick från en slags mitt i den kulliga hagen och gick åt varsit håll. Tanken var att vi skulle kasta åt varandra och backa för att öka avståndet och lära hundarna springa över gamla områden. Vi gjorde misstaget att blanda in dubbelmarkeringar och det blev för svårt. Freddie grejade sin första men med längre avstånd blev det för svårt. Vi gick och lät hundarna ta några närsöksområden istället. Det gick jättebra och båda letar bra, Freddie börjar slarva med stoppsignalen så det blir nästa gångs träning. Efter lite fika tog vi oss ann de sista närsöken och ett var väldigt klurigt i en ”slänt” som vette från oss. Svårt att få hunden över kanten och stanna där, prova!

Vi avslutade med enkelmarkeringar på samma sätt som vi startade och nu gick det hur bra som helst. Helt klart var hundarna lite övertända första passet. På väg tillbaka hade Sara lagt ut lite tennisbollar så det blev ett närsök till. Jag kände mig lite trög i hjärnan idag och villade till det ordentligt när jag skulle dirigera. Tur att Freddie grejade det i alla fall. Han går inte ner sig för att matte blåser hej vilt.

LCHF

Det går oförskämt bra. Vi äter så himla god mat.´Idag gjorde jag äggröra med bacon till frukost. Middag igår bestod av biff med massor av bea, sallad med avocado och grönsakswok. Jag hade köpt goda ostar och korvar till kvällsnacks men ingen av oss var sugen. Faktum är att det här kvällsuget försvunnit helt och igår när jag var och handla och passerade lösgodiset mådde jag illa av lukten, jag som aldrig kunnat passera en sådan utan att plocka på mig lite. Och detta efter bara 3 dagar. Fick lite tips från Eva på utfyktsmat och hade idag med mig lufttorkad skinka rullad runt en klick philadelfiaost, extra lagrad prästost i tärningar, ägg med smör och räkor i majo. Lite annat är trista ostmackor. Dessutom klarade jag mig med skinkan och osten.
På minussidan är att jag dras med ett lätt illamående som kommer och går och är stundtals lite ”borta”. Men jag är övertygad om att det är övergående besvär. Niklas har dragit ner rejält på insulinet och redan minskat 0,5 kg. Jag njuter av att få äta mat jag tycker om utan att kompromissa. Saknar inte bröd, potatis, pasta och ris ett dugg.

januari 2009
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Blog Stats

  • 121 142 hits

Kategorier

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 321 andra, prenumerera du med.

Blogkeen

Labradorerna Sabina och Freddie